آموزش دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ مجموعهای از تلاشها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام میشود.
بازاریابی دیجیتال شامل روشهای مختلف از جمله بهینهسازی موتورهای جستجو(سئو)، بازاریابی شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و بلاگ نویسی و … میشود.
امروزه، دسترسی به اینترنت کاملا فراگیر شده است. در سه سال اخیر تعداد کاربران جهانی اینترنت 5% افزایش داشته است و تعداد کاربران همچنان در حال افزایش است.
در چنین شرایطی تبلیغات دیجیتال موثرترین راهکار برای رشد کسبوکار خواهد بود و اهمیت دیجیتال مارکتینگ به مراتب از روشهای سنتی بازاریابی بیشتر میشود.
اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال مارکتینگ
هر شرکتی با توجه به شرایط و موقعیت خود، دلایلی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ دارد. اما موضوعی که مشخص است، این است که همه آنها به دنبال جذب مخاطبان بیشتر هستند و علاقه دارند تا از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای این کار بهره ببرند چرا که در دنیای امروز، اینترنت و هرآنچه که در آن صورت میگیرد، از جمله بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، نسبت به روشهای سنتی دارای برتری نسبی هستند.
چند مورد از عواملی که باعث اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال شدهاند، عبارتند از:
- بهصرفه بودن
- انعطافپذیر بودن استراتژیها
- قابل گسترش بودن
- امکان پیشبرد همزمان تلاشها در چندین رسانه
- تعاملی بودن این شیوه بازاریابی
- قابل ردیابی بودن
- قدرتمند بودن
اهمیت و ضرورت دیجیتال مارکتینگ در دنیای بازاریابی امروز
شما چقدر از روز را به طور پراکنده در گوشیهای موبایل به صورت آنلاین سپری میکنید؟ در مقایسه، چقدر از روز را برای تماشای تلویزیون و مطالعهی روزنامهها و مجلات قرار میدهید؟ چقدر این تجربه را داشتهاید که هنگام آغاز آگهیهای تلویزیون، سراغ موبایل خود بروید و همان چند ثانیه را هم به گوشی هوشمند خود اختصاص دهید؟
اگر اعداد بالا تفاوت قابل توجهی با هم داشتند، شما تنها نیستید. در واقع در سال 2016، زمان روزانهای که یک کاربر عادی به صورت آنلاین سپری کرده از مجموع زمان صرف شدهی او برای رسانههای آفلاین (رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای شهری، مجلات و روزنامهها و …) بیشتر بوده است؛ و البته، تمرکز او هنگام استفاده از رسانههای آنلاین به مراتب بیشتر است.
با این تفاسیر، اگر حضور کسبوکار شما برای معرفی خود به مخاطب، ارتباط فعال با او و کسب درآمد فقط محدود به رسانههای آفلاین باشد، به این معنی است که شما در بخش بزرگی از زمان و توجه مردم شریک نیستید. با وجود قیمتهای سرسامآور تبلیغات آفلاین مثل تیزرهای تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری که عملا در انحصار برندهایی با بودجههای کلان هستند، این قاعده برای کسبوکارهای کوچک به مراتب مهمتر است. در واقع، حضور آنلاین، شاید تنها شانس یک کسبوکار کوچک برای جلب توجه مردم و تنها راه برندهای بزرگ برای حضور در مرکز توجه مشتریان است.
یک مدیر دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی دارد؟
مدیران دیجیتال مارکتینگ وظیفه دارند برای برگزاری کمپینهای بازاریابی که به معرفی شرکت و محصولات/خدمات آن و افزایش میزان فروش منجر میشود، برنامهریزی کنند و پس از شروع کمپین، مدیریت آن را به عهده بگیرند.
همچنین بخش قابل توجهی از کار مدیر دیجیتال مارکتینگ یا سایر دیجیتال مارکترهای شرکت، پس از پایان یافتن یک کمپین بازاریابی، آغاز میشود.
آنها باید نتایج بدست آمده را تحلیل کنند و از آنها متوجه شرایط حاکم بر بازار، کیفیت کانال تبلیغاتی، کیفیت کاربران ورودی و… شوند. این کار به آنها در بهینهسازی اقدامات آتی و افزایش احتمال موفقیت در کمپینهای بعدی کمک میکند.
شاخههای دیجیتال مارکتینگ
فعالیتهایی که در عرصه دیجیتال مارکتینگ صورت میگیرند، بسیار گسترده هستند. به طوری که هر یک از شاخههای دیجیتال مارکتینگ به تنهایی یک دانش و مهارت جداگانه به حساب میآیند که متخصص شدن در آنها نیازمند سالها یادگیری و کسب تجربه است.
مهمترین شاخههای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
- بازاریابی محتوا
- سئو
- سوشال مدیا مارکتینگ
- تبلیغات آنلاین و اینترنتی
- آنالیز دادهها
- ایمیل مارکتینگ
- طراحی سایت