اشتباهات متداول در سئو برای بالابردن رتبه وب سایت
برای بالا بردن رتبه وبسایت و استفادهی بهینه از سئو میبایست از این اشتباهات پرهیز گردد.
1) انتخاب کلمات کلیدی نامناسب
برخی از افراد معتقدند که کلمات کلیدی، تاثیر زیادی بر رتبه طراحی سایت ندارد. درحالیکه برخی دیگر ادعا میکنند استفاده از کلمات کلیدی مناسب، در نتایج جستجو کاربران و ارزیابی عملکرد سایت، بسیار ارزشمند است. درهرصورت، این مهم نیست که شما از کلمات کلیدی بهعنوان پایه استراتژیک روش خود، استفاده کنید یا اصلا آن را در محتوای سایت خود به کار نبرید؛ اما به دلیل اینکه وبسایتها، تنها زمانی در نتایج جستجو ظاهر میشوند که عبارت جستجو شده با کلمات کلیدیشان مرتبط باشد، شما مجبورید که برای جذب بازدیدکننده بیشتر و افزایش رنکینگ سایت خود، از کلمات کلیدی مناسب استفاده کند.شما بدون استفاده از کلمات کلیدی مناسب، شانس زیادی در بالا بردن رتبه سایتتان ندارید. فقط ممکن است، با کمک جستجو معنایی الگوریتم Hummingbird update گوگل، سایتتان در نتایج جستجوها نمایش داده شود. همچنین، محتوای سایت، باکیفیت پایینتری مورد ارزیابی قرار میگیرد. درنتیجه این مساله باعث شکست شما میشود.
2) تعامل با لینکهای دیگر
لینک سازی، یکی از اساسیترین اجزای استراتژیهای سئو قدرتمند است. بااینکه تبادل لینک ممکن است رنکینگ سایتتان را خیلی سریع بالا ببرد، در مقابل میتواند به سئو سایت شما نیز آسیب برساند. گوگل بهصراحت، به مدیران سایتها هشدار داد که از لینکهای غیر معتبر و تاکتیکهای عجیبوغریب مانند پیوندهای زنجیرهای، استفاده نکنند. به عنوان یک قاعده کلی، هر لینکی که باهدف عمدی و منحصربهفرد برای افزایش رتبه سایت، ساخته شود، ممکن است یک لینک غیرطبیعی و هرز در نظر گرفته شود؛ بنابراین الگوریتمهای گوگل، آن را، به عنوان اسپم پرچم گذاری میکنند و از لیست نتایج خارج میکنند. پس تمرکز خود را روی به دست آوردن لینکهای باکیفیت و مناسب، از سایتهای مرتبط، قرار دهید.
3) انتشار محتوای نامناسب
زمانی که مطلبی به محتوای سایت اضافه میشود، عنوان و صفحهی جدیدی به فهرست گوگل افزوده و سپس ایندکس گذاری میشوند تا خلاصهی محتوای سایت، موردبررسی قرار گیرد؛ بنابراین فرصت بیشتری برای سایتها فراهم میشود تا توسط کاربران بازدید شوند. درنتیجه هر چه حجم مطالب سایت بیشتر باشد تعداد بازدیدکنندگان نیز افزایش مییابد؛ اما مشکل اینجاست که بسیاری از سئوکاران مبتدی، حجم بالایی از مطالب را بدون توجه به ارزش محتوایی آن، در سایت بارگذاری میکنند که از آن بهعنوان “محتوای هرز” یاد میشود. این موضوع در روزهای اول، ممکن است به شما کمک کند اما بعدازآن، تنها موجب پایین آوردن رتبه و کاهش نرخ ترافیک سایتتان میگردد.
4) تمرکز زیاد بر رتبهبندی سایت
رتبهبندی کلیدواژهها، یک معیار خوب برای اندازهگیری میزان رقابت، در بهینهسازی طراحی وب سایت ها میباشد؛ اما این فقط یکی از چندین معیارهای اندازهگیری است.پاسخ دادن به سوالاتی از قبیل چه مقدار از حجم جستجویی که کاربران انجام میدهند از طریق کلمات کلیدی خاص میباشد؟ چه تعداد بازدیدکننده از طریق کلیک کردن روی لینکتان، از سایت دیگر، وارد سایت شما میشوند؟ باعث میشود تمرکزتان بر فعالیت در زمینههای دیگر کم شود. فعالیتهایی که در زمینه سئو انجام میدهید نباید کیفیت ارائه مطالب به کاربران را، تحت تاثیر قرار دهند زیرا موجب خروج کاربران از سایت شما میشود. تمرکز بیشازحد بر روی رتبهبندی سایتتان و اندازهگیری آن با معیارهای مختلف، میتواند راه رسیدن به موفقیت را به خطر بیندازد.
5) انتخاب شرکت های نادرست
بهطورکلی، برای انجام فعالیتهای سئوی استاندارد ، باید هزینهای پرداخت کنید. سازمانهای گرانقیمت، هزینهی زیادی دریافت میکنند؛ زیرا آنها سخت کار میکنند، تجربهی بیشتری دارند، ابزارهای بیشتری را ارائه میدهند و زمان بیشتری را برای انجام کار شما صرف میکنند تا شما بهطور کامل راضی باشید؛ اما سازمانهای ارزانقیمت، تجربهی کمتری دارند، تلاش کمتری برای جلب رضایت شما میکنند و حتی ممکن است، کارتان را به یک سازمان ارزان ترکه واجد شرایط نیستند، بسپارند. درنتیجه تلاش برای پرداخت هزینه کمتر میتواند به شما خدمات بیکیفیت و نامناسب ارائه دهد که باعث شکستتان شود.شما باید در سئو انعطافپذیری بیشتری داشته باشید. استراتژیهای خود را بر اساس شرایط و اهدافتان بهکارگیرید تا اشتباهات خود را اصلاح کنید.بااینحال، بیشتر تلاش کنید تا از این شیوههای مخرب حتی آنهایی که بهظاهر بیضرر هستند جلوگیری کنید تا در درازمدت، منافع زیادی نصیبتان شود.
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی