تاثیرات نوشتن صحیح متاتگ بر سایت
توضیحات متا یا Meta Descriptions خلاصه ای مختصر از صفحات وب را نشان می دهد.
این تگ HTML حدود ۱۵۵ کاراکتر است. توضیحاتمتا هر صفحه در نتایج جستجو نشان داده می شود.
پس شاید بتوان گفت نحوه نوشتن توضیحات برای هر صفحه بسیار مهم و می تواند اجباری باشد. و یکی از ویژگی های یک وب سایت خوب است.
تاثیر توضیحات متا بر سئو
بهینه بودن تگ توضیحات برای سئو داخلی وب سایت بسیار مهم است.
نحوه نوشتن تگ متا توضیحات در HTML مانند شکل زیر است:
<meta name = "description" content = "توضیحات متا در یک صفحه " />
نحوه نوشتن توضیحات متا در رتبه سایت و نتابج جستجو تاثیر گزار است؟
به گفته موتور های جستجو نوشتن صحیح تگ توصیف متا مزیتی در رتبه و نمایش یک وب سایت در نتایج جستجو ندارد.
اما عامل بسیار مهمی در CTR است، چرا که بر اساس این توضیحات ممکن است کاربران روی لینک مورد نظر کلیک کنند.
به گفته موتور های جستجو تگ توصیف متا مزیتی در رتبه و نمایش یک وب سایت در نتایج جستجو ندارد.
CTR: نرخ کلیک نسب به رتبه – باعث افزایش بازدید و ورودی به سایت شماست.
علاوه بر این تگ توضیحات می تواند تبلیغی برای پست شما باشد که گوگل به کاربران نمایش می دهد.
نحوه صحیح نوشتن تگ توضیحات
۱- تعداد حروف حدود ۱۵۵ کارکتر
البته این رقم می تواند تغییر یابد، چرا گوگل تعداد کاراکتر های استاندارد را تغییر می دهد
۲- شبیه به یک دعوتنامه باشد
تگ توضیحات متا نباید خسته کنند و خشک به نظر بیایند، بعدا بیشتر توضیح خواهم داد.
۳- دعوت به اقدام
شبیه به مورد شماره ۲ است ولی بهتر است خیلی تبلیغاتی نباشد، بهتر است کاربر حس کند اطلاعات رایگان در اختیار او قرار خواهند گرفت.
۴- می تواند محتوای ساختاری داشته باشد
توضیحات کوتاه از کیفیت یا کمیت موضوع صفحه داشته باشد.
برای مثال اگر صفحه ی محصولی در باره یک ماشین است، مشخصات خودرو، قیمت و یا کارخانه تولید کننده می تواند برای کاربر جالب باشد.
5- با موضوع و محتوای شما مطابقت داشته باشد
موضوع مقالات در تدوین استراتژی محتوا مشخص میشود.
توضیحات متا باید نمایانگر صفحهای باشد که کاربر در نتایج جستجو خواهد دید.
برای گوگل مهم است که توضیحات شما در مورد صفحه ی نمایش داده شده در نتایج جستجو باشد.
اگر گوگل حس کند که توضیحات تنها برای جلب توجه و کلیک کردن کاربر روی لینک باشد، و با موضوع صفحه مرتبط نباشد، شما را جریمه خواهد کرد.
۶- کلمات کلیدی در آن گنجانیده شود.
کلمات کلیدی و مهم جستجو شده را در تگ توضیحات قرار دهید.
این کار یکی از راه هایی است که گوگل متوجه می شود توضیحات شما به طور صحیح نوشته شده است.
۷- منحصر به فرد باشد.
متن یا پاراگراف شما باید در هر صفحه منحصر به همان صفحه باشد و نباید تکراری و یا کپی از جای دیگری باشد.
گوگل همیشه در حال تغییر
نمایش تگ توضیحات یا Meta Descriptions در نتایج جستجو باز هم تغییر کرد.
اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ گوگل حرکتی رو به عقب داشت، و محدوده نمایش توضیحات در نتایج جستجو بعد از ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر قطع گردید.
تاثیر تغییر الگوریتم گوگل اکتبر ۲۰۱۸ بر وبسایتهای پزشکی را مطالعه کنید.
به این معنی که توضیح شما در رابطه با مطلب، بعد از ۱۵۵ الی ۱۶۰ کاراکتر نشان داده نخواهد شد.
گوگل همواره در حال تغییر است و وظیفه ما نیز همسو شدن با گوگل است.
برای اینکه نحوه نوشتن توضیحات متا درست باشد، گوگل از ما می خواهد که توضیحات را فشردهتر کنیم.
شاید به نظر کار سختی باشد که بخواهیم تمام توضیحات پست های وب سایت را بهینه کنیم.
اگر وقت این کار را ندارید بهتر است حداقل پست های مهم خود را ویرایش کنید.
در هر صورت هنگام بهینه سازی یا نوشتن توضیحات به تاثیر گزار بودن متن توضیحات بر CTR دقت کنید.
چرا نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو تغییر میکند؟
موتورهای جستجو سعی میکنند توضیحات مناسبی در نتایج به کاربران در قسمت متا توضیحات نمایش دهد. معمولا گوگل با روشهای زیر توضیحات متا را به کاربران خود نمایش میدهد.
- اگر کاربر جستجو کننده در گوگل عبارت یا کلمهای را جستجو کند. و همان کلمات یا کلمات مرتبط با آنها در توضیحاتمتا نوشته شده باشد، گوگل همان توضیحات را که شما تعیین کردهاید به کاربرانش نمایش میدهد.
- همچنین اگر کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر در محتوای شما وجود داشته باشد، اما در توضیحاتمتا که شما نوشتهاید وجود نداشته باشد، گوگل از تگ توضیحات شما استفاده نکرده و آن را از محتوای شما استخراج و تولید میکند و به کاربر نمایش داده میشود.
- گاهی هم دیده شده گوگل برای نمایش توضیحات متا در نتایج، تگ تویحات صفحه را با قطعه گزینش شده از محتوا توسط خود گوگل، ترکیب میکند و به کاربر نمایش میدهد.
چرا توضیحات متا در نتایج جستجو گاهی تغییر میکنند؟
موتورهای جستجو سعی میکنند توضیحات مناسبی در نتایج به کاربران در قسمت متا توضیحات نمایش دهد. معمولا گوگل با روشهای زیر توضیحات متا را به کاربران خود نمایش میدهد.
- اگر کاربر جستجو کننده در گوگل عبارت یا کلمهای را جستجو کند. و همان کلمات یا کلمات مرتبط با آنها در توضیحاتمتا نوشته شده باشد، گوگل همان توضیحات را که شما تعیین کردهاید به کاربرانش نمایش میدهد.
- همچنین اگر کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر در محتوای شما وجود داشته باشد، اما در توضیحاتمتا که شما نوشتهاید وجود نداشته باشد، گوگل از تگ توضیحات شما استفاده نکرده و آن را از محتوای شما استخراج و تولید میکند و به کاربر نمایش داده میشود.
- گاهی هم دیده شده گوگل برای نمایش توضیحات متا در نتایج، تگ تویحات صفحه را با قطعه گزینش شده از محتوا توسط خود گوگل، ترکیب میکند و به کاربر نمایش میدهد.