تاثیر تگ کنونیکال در سئوسایت
تگ کنونیکال چیست؟
تگ کنونیکال که با نام لینک کنونیکال (canonical link) نیز شناخته میشود، یک المان HTML (rel=canonical) است که به وبمستران و مدیران سایتها کمک میکند از مشکلات مربوط به محتواهای تکراری جلوگیری کنند. این کار با اختصاص یک آدرس کنونیکال (canonical URL) انجام میگیرد. در واقع تگ کنونیکال به شما اجازه میدهد به موتورهای جستجو مثل گوگل بگویید که چندین لینک در سایت، مشابه یکدیگر هستند. به این صورت میتوانید از صفحاتی که محتواهای یکسان و مشابهی دارند، اما دارای آدرسهای مختلفی هستند، با خیال راحت استفاده کنید و نگران تحت تأثیر قرار گرفتن سئوسایت خود نباشید.
کاربرد تگ کنونیکال بسیار ساده و روشن است. وقتی که در وبسایت خود نسخههایی مشابه از یک محتوا دارید، یک تگ کنونیکال برای آنها تعریف میکنید و به موتور جستجو میگویید که از آن استفاده کند. به این صورت گوگل و موتورهای جستجوی دیگر متوجه میشوند که کدام نسخه از محتوا را در نتایج جستجو نشان دهند. به عبارت دیگر میتوان گفت تگ کنونیکال یا همان canonical URL همان لینکی از محتوا است که قصد دارید مخاطبان در نتایج گوگل ببینند.
تگ کنونیکال چه تاثیری بر سئو دارد؟
استفاده از تگ کنونیکال برای لینکهای مشابه، به بهبود سئو کمک شایانی میکند؛ چرا که موتور جستجو میداند که صفحات مشابه را به کدام آدرس هدایت کند. بهتر است با یک مثال موضوع را روشنتر کنیم. مثلا به آدرسهای زیر نگاه کنید:
www.example.com
example.com
https://www.example.com
www.example.com/index.html
شاید فکر کنیم که این آدرسها یکسان هستند؛ اما از دید موتورهای جستجو این لینکها متفاوتند. موتورهای جستجو مثل گوگل هر لینکی را مجزا از بقیه تصور میکنند. اگر گوگل یک محتوای مشابه را در چندین آدرس مختلف مشاهده کند، احتمال میدهد که محتوای شما از دیگری کپی شده و سرقت ادبی صورت گرفته است. بنابراین اگر گوگل با چنین مسألهای روبهرو شود، مشکلی در سئو سایت ایجاد میگردد و رتبهی شما تنزل پیدا میکند. به همین دلیل به کمک تگ کنونیکال میتوانید آدرس مورد نظر خود را انتخاب کنید و به راحتی از این مشکل جلوگیری نمایید.
بنابر آنچه گفتیم، توصیه میکنیم استفاده از تگ canonical را در استراتژی سئو سایت خود بگنجانید.
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی