مشاور و متخصص سئو

مشاور و متخصص سئو

مشاور و متخصص سئو

مشاور سئو «SEO Consultant»

فردی که توانای طراحی استراتژی سئو، با هدف اصلی جذب مخاطب هدفمند از موتورهای جستجو و تبدیل به مشتری را برعهده دارد، می‌تواند خود را به‌عنوان مشاور سئو معرفی کند. این مشاور به مجموعه‌ی از تخصص‌ها و مهارت‌های بازاریابی دیجیتال نیاز دارد که با برنامه‌ریزی، استراتژی، خلاقیت قابل اجرا است.

توصیف شغل مشاور سئو

کار مشاور سئو را می‌توان تجزیه و تحلیل، بررسی، بهبود وبسایت و نتایج عملکردِ موتورهای جستجو، بررسی لینک‌های ورودیی که نقش مهمی در انتقال ترافیک ارگانیک دارند دانست.

معمولاً این شغل برای مدیریت سایت‌های وردپرسی متفاوت است. این تفاوت بر روی استراتژی محتوا و کلمات کلیدی دیده می‌شود. می‌توان گفت مشاور سئو در سایت‌های وردپرسی، بر روی مجموعه‌ی از محتوای اطلاعاتی منحصربه‌فرد و استثنایی کار می‌کند.

مشاور سئو به مهارت‌های چون،‌ مهارت‌های تفکر استراتژیک، تحلیلی، تحقیقی، تاکنیکی و تفکر انتقادی نیاز دارد تا بتواند از پس مباحثِ فنی چون روابط بین رسانه‌های اجتماعی، امتیازدهی کیفیت محتوا، محتوای شاخص، قصد کاربر، رقابت شدید و بهینه‌سازی رفتار کاربر برآید. در حالی که باید نسبت به‌ روزرسانی‌های الگوریتم گوگل و فضای رقابتی آنلاین نیز هشیار باشد.

مسئولیت و وظایف مشاور سئو

بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌تواند یک رشته‌ی پیچیده باشد و از آنجا که موتورهای جستجو به طور مداوم الگوریتم‌های خود را به‌روز می‌کنند، مشاوران سئو باید به طور مداوم با استراتژی‌های جدید سازگار شوند. به همین دلیل، وظایف یک مشاور سئو ذاتاً پیچیده است و نیاز به درک کاملی از موتورهای جستجو در هنگام رتبه‌بندی وبسایت برای کلمات کلیدی دارد.

یک مشاور سئو به‌طور مداوم باید موقعیت خود را بهبود دهد و در زمینه‌ی استراتژی‌های جدید آگاه باشد تا بتواند آن‌ها را برای مشتریان خود پیاده‌سازی کند. برای مثال، تحقیقات کلیدواژه‌ها می‌تواند یک کار خسته‌کننده باشد که شامل غربال‌ کردن مقادیر انبوه اطلاعات شود اما این مورد برای شروع یک استراتژی سئو ضروری است.

مشاور و متخصص سئو

مشاور و متخصص سئو

 

  • انتخاب کلمات کلیدی

برخی از کلمات کلیدی بیشتر از سایر کلمات جستجو می‌شوند و به‌طور معمول، هرچه حجم جستجو بیشتر باشد کلمه‌ کلیدی رقابتی‌تر است و با استفاده از ابزارهای که برای تحقیقِ این کلمات کلیدی به‌کار می‌برد و شهود شخصی خود می‌تواند هم حجم کلمات کلیدی و هم آنچه کاربر انتظارش را دارد بررسی کنید تا بدین وسیله بتوانید یک وبسایت را رتبه‌بندی کنید.

  • خلق محتوا و بهینه‌سازی در صفحه

پس از شناسایی کلمات کلیدی، محتوا باید برای سایت مورد نظر نوشته شود. کلمات کلیدی که در صفحات وبسایت و بلاگ و سایر شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود از مهم‌ترین جنبه‌های سئو است، بسیاری از مشاوران سئو مطالب را برای شما نمی‌نویسند اما می‌توانند به شما نکاتی را در مورد محتوای سئوی بگویند یا شما را با نویسنده‌ی محتوایی آشنا کنند که با شما در این زمینه همکاری کند.

مشاور و متخصص سئو

مشاور و متخصص سئو

علاوه بر ایجاد محتوای جدید برای سایت، یک مشاور سئو باید بتواند صفحات وبسایت را بهینه کند تا به بهبود رتبه‌ها حتی بیشتر کمک کند. تایتل تگ، متا دیسکریپشن، تگ عنوان، متن عکس و چگالی کلیدواژه‌ها تمامی ابعاد بهینه‌سازی سایت را شامل می‌شوند.

 

  • بک‌ لینک

البته بهینه‌سازی سئوی خارجی سایت نیز باید مورد توجه قرار گیرد که یک مشاور سئو برای بهبود رتبه‌بندی لازم به انجام آن است. در واقع، بهینه‌سازی سئوی خارجی، شامل شناسایی فرصت‌های بک‌لینک و پیشنهاد کسب‌‌ و کار به دایرکتوری‌های آنلاینِ محلی‌ست که این امر به بازدید بیشتر سایت و همچنین اعتبار سایت نیز کمک می‌کند.

 

  • بک‌ لینک

البته بهینه‌سازی سئوی خارجی سایت نیز باید مورد توجه قرار گیرد که یک مشاور سئو برای بهبود رتبه‌بندی لازم به انجام آن است. در واقع، بهینه‌سازی سئوی خارجی، شامل شناسایی فرصت‌های بک‌لینک و پیشنهاد کسب‌‌ و کار به دایرکتوری‌های آنلاینِ محلی‌ست که این امر به بازدید بیشتر سایت و همچنین اعتبار سایت نیز کمک می‌کند.

ابزارهای مشاور سئو

برخی از ابزارهای رایج استفاده شده توسط مشاوران سئو عبارتند از:

  • SEMRush:

این سایت اطلاعات گسترده‌ای را برای مشاوران سئو فراهم می‌کند. تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل بک لینک‌ها و همچنین دارای تعدادی ابزار برای کمک به توسعه‌ی یک استراتژی مشخص است.

  • Siteliner:

اطلاعاتی درباره محتوای تکراری، بک لینک‌های شکسته، ریدایرکت و موارد دیگر به مشاوران ارائه می‌دهد. این گزارش‌ها می‌تواند حوزه‌های را برای مشاوران مشخص کند تا آن‌ها بتوانند به‌خوبی روی آن تمرکز کنند.

  • Moz:

خیلی از خدماتی که این سایت ارائه می‌دهد، هم‌مانند سایت SEMRush است. مانند: تحقیق بر روی کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل بک لینک‌ها همچنین مشاوران سئو از طریق سایت Moz می‌توانند کمپین‌های که اجرا شده را نیز آنالیز کنند.

  • OpenLinkProfiler:

یک ابزار آنلاین رایگان است که می‌تواند به مشاوران سئو کمک کند، بک لینک‌های سایت را بررسی کنند و از گزارش خود خروجی CSV بگیرند.

  • StatCounter:

مشاورین سئو، همچنین از آمار این سایت برای ردیابی شاخص کلیدی عملکرد یک کسب ‌و کار استفاده می‌کنند. این گزارش به مشاورین کمک می‌کند، روی استراتژی که عملکرد بهتری داشته است، تمرکز کند.

یک مشاور سئو، با داشتن تمام ابزارهای که معرفی می‌شود و همچنین دانش گسترده‌ی که در زمینه‌ی توسعه استراتژی‌ دارد باید بتوانند تعدادی از خدمات سئو را ارائه دهد. به عنوان مثال، هنگامی که تحقیقات کلمات کلیدی به پایان رسید، بسیاری از مشاوران سئو باید به شما کمک کنند تا شما بتوانید محتوای خود را روی سایت بارگذاری کنید.

علاوه بر این، یک مشاور سئو می‌تواند به شما کمک کند تا بک لینک‌های ایجاد کنید تا بتوانید به اعتبار دامنه و سایت‌تان را بهبود ببخشید. این کار کمک می‌کند تا در آینده بیشتر در نتایج جستجو بیایید و در صنعت خود تاثیرگذارتر گام بردارید.

یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده توسط یک مشاور سئو، توانایی رسیدگی به یک وبسایت و گزارش‌گیری است. صاحبان مشاغل می‌توانند با استفاده از گزارشاتی که مشاور سئو در اختیار آن‌ها می‌گذارند، روند بهبودی سایت خود را ببینند.

 

 

متخصص سئو «SEO Specialist»

وظیفه یک متخصص سئو، تجزیه و تحلیل و بررسی وبسایت‌ها و بهینه‌سازی آن‌ها به گونه‌ای است که توسط موتورهای جستجو انتخاب شود. متخصص سئو قصد دارد با توسعه محتوا و کلمات کلیدی و همچنین استفاده از عبارات مناسب از افزایش بازدید به وبسایت اطمینان حاصل کند.

برای به‌دست آوردن ترافیک ارگانیک یک متخصص سئو، آزمون‌های مختلفی را در زمینه طراحی و تکنیک‌های تبلیغاتی انجام می‌دهد و از غنی‌سازی محتوا با کلمات کلیدی برای نمایش در میان برترین نتایج جستجو اطمینان حاصل می‌کند.

مسئولیت و وظایف متخصص سئو:

  • ارزیابی و تجزیه و تحلیل سایت‌های که نیاز به بهینه‌سازی دارند.
  • شناسایی کلمات کلیدی قوی برای به‌دست آوردن ترافیک بالا.
  • آماده‌سازی گزارشی جامع از استراتژی‌های انجام گرفته.
  • انجام کمپین‌های بر مبنای PPC.
  • حفظ وبسایت با محتوای سئو شده در بلاگ و شبکه‌های اجتماعی.
  • غنی‌سازی وبسایت و محتوای آنلاین با کلمات کلیدی مؤثر.
  • تبدیل بازدید کننده به CTA.
  • استفاده از سئو فنی و کلمات کلیدی رقبا.

صلاحیت موردنیاز متخصص سئو

مهارت‌های فنی

  • دانش عمیق در ابزارهای گوگل مانند GA ، GSC و همچنین نسبت به ترندها آگاه باشد.
  • با توجه به اهمیت الگوریتم‌های موتور جستجو که همیشه در حال تغییر هستند، یک متخصص سئو باید در حل مسائل فنی مهارت کافی داشته باشد تا دید کاملی از وبسایت‌ها بدست آورد. برای این دانش نیاز است CSS و HTML را حتماً بداند و به سئو فنی تسلط بیشتری داشته باشد.
  • H1، متاتگ، استاتوس کد، سایت مپ،ربوتس دات تی ایکس تی و برخورد با کراولر (ربات‌های خزنده گوگل) از مهم‌ترین و پایه‌ی‌ترین مهارت‌های فنی یک متخصص سئو است.
مشاور و متخصص سئو

مشاور و متخصص سئو

مهارت‌های غیرفنی

درک مراحل: همه‌ی متخصصین سئو باید درک مناسبی از تمام مراحلی که برای یک کمپین طراحی می‌شود، داشته باشند.

تفکر انتقادی: یک متخصص سئو باید بتواند ضمن در نظر گرفتن آنچه که برای یک کمپین مفید است در مقابل استراتژی‌های رقیب، منتقدانه بیندیشد. از آنجایی که هیچ یک از سایت‌ها شبیه یکدیگر نیستند،‌ موقعیت موتور جستجوی سایت، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که نیاز به ارزیابی منتقدانه دارد.

تحلیل و بررسی: تجزیه و تحلیل داده‌ها به اندازه خواندن و تفسیر داده‌ها حیاتی است، به همین ترتیب متخصصان سئو باید در هر دو مهارت داشته باشند.

جستجو کردن: متخصصان سئو باید روی کلمات کلیدی که ارزش بالایی دارند، برنامه‌ریزی کنند. یک متخصص سئو باید نسبت به کلمات کلیدی که با محصول و خدمات مرتبط است، آگاهی داشته باشد.

نوشتن: در یک استراتژی سئو، ترکیبی از محتوای باکیفیت نیز به‌کار رفته است، بنابراین هر متخصص سئو باید هنر محتوا نویسی برای بلاگ و صفحات دیگر وبسایت را طوری که مورد توجه گوگل و مخاطبان باشد را داشته باشد.

ارتباطات: ارتباط مؤثر با مشتریان برای جلب اعتماد آنها بسیار مهم است. متخصصین سئو، باید ارتباطات قوی با مشتریان به‌وجود آورند و به آن‌ها اطمینان دهد که از سئو می‌توانند نتایج خوبی بگیرند.

انعطاف‌پذیری: سئو هیچ فرمول مشخصی ندارد و می‌توان آن را برای هر شرکتی یا هر کمپینی به‌ اجرا درآورد. از این رو، متخصصان سئو باید در هر زمان با تغییر استراتژی به حرکت خود ادامه دهند.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کابین وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس