مقایسه لینک های داخلی و بک لینک ها

مقایسه لینک های داخلی و بک لینک هاReviewed by Wordmsd on Jun 30Rating:

مقایسه لینک های داخلی و بک لینک ها

1. بک لینک ها معمولا ارزش و اعتبار بیشتری به صفحه می دهند.

این مسئله تعجب آور هم نمی باشد. بک لینک به منزله این می باشد که شخص مستقل دیگری شما را تایید می کند و به شما لینک میدهد. لینک های داخلی به منزله این است که خودتان، صفحه ای از سایت را تایید می کنید و موتورهای جستجو طبیعیست که با این دو مورد کاملا متفاوت رفتار کنند.

2. انکر تکست لینک های داخلی تاثیر کمتری دارند.

همانطور که ذکر شد، اشاره به صفحات وبسیات از طریق لینک های داخلی معمولا کار بدی نیست و می تواند به درد بخور باشد، اما نباید از آن به طور غیر طبیعی و اسپم گونه استفاده کرد. نباید با استفاده از این لینک ها، کاربران را فریب داد و آنها را به صفحاتی هدایت کرد که کاملا نامربوط با متن نوشته شده در انکر تکست است. در این صورت بانس ریت سایت بالا می رود و این مسئله امر خوشایندی نیست. در کنار این مسئله در نظر داشته باشید که انکر تکست لینک های داخلی مانند بک لینک ها از تاثیر بسیار کمتری در سئو برخوردار است.

3. کمبود لینک های داخلی، اثرات منفی در آنالیر و خزیدن وبسیات توسط موتورهای جستجو را به دنبال دارد.

کم بودن لینک های داخلی مانع از ایندکس شدن و گرفتن رتبه از گوگل می شود و اثرات خوبی را به دنبال نخواهد داشت. بعضا اتفاق می افتد که شما سایت خود را در وبسایت آنالیزور مانند MOZ تست می کنید و در گزارشات آنالیز متوجه می شوید که بک لینک های بسیاری به یک صفحه سایت داده شده اما هیچ لینک داخلی برای آن در وبسیات وجود ندارد. این مسئله در صورت ادامه می تواند بسیار بغرنج گردد و سئو منفی را برای سایت به همراه داشته باشد.

4. صفحات با لینک های کمتر ارزش بیشتری برای لینک های خود قائل می شوند.

همانطور که در الگوریتم پیج رنک گوگل نیز معرفی شده است، در یک صفحه با چهار لینک ارزش هر لینک یک چهارم ارزش کل و در همان صفحه با پنج لینک، ارزش هر لینک مساوی با یک پنجم ارزش کل صفحه می باشد. بنابراین استفاده کمتر از لینک ها در یک صفحه، موجب افزایش ارزش هر یک از لینک های آن می شود.

با اینکه این فرمول پیج رنک گوگل قدیمی شده و استفاده نمی گردد، اما ایده پشت سر آن همچنان برقرار است. بنابراین اگر دارای صفحاتی هستید که لینک های بسیار زیادی در آن وجود دارد، وقت آن رسیده که یک خانه تکانی اساسی را در سایت اجرا کنید و تعداد لینک ها را کاهش دهید و به صفحه های معتبر و خوب محدود کنید. لینک صفحاتی را که کاربران علاقه ای به دیدن آن ندارند، موتورهای جستجو تمایل به خزیدن آن ندارند یا صفحاتی که دیگر از اهمیتی برخوردار نیستند را پاک کنید. بارها و بارها توسط کارشناسان سئو مشاهده شده که با پاک کردن این گونه لینک های اضافه، رتبه سایت بهبود پیدا کرده و صفحات سایت، جایگاه بالاتری را در صفحات جستجوی گوگل پیدا کرده اند. دلیل این امر نیز دادن سیگنال های با کیفیت تر از لینک ها به موتور های جستجو می باشد.

5. استفاده از لینک های داخلی همچون گذشته در سئو تاثیر زیادی ندارد، اما استفاده کم و درست از آن بسیار مفید خواهد بود.

لینک های داخلی در الگوریتم پیج رنگ سابق گوگل بسیار حیاتی بودند و جریان این لینک ها بسیار موثر بود. اما در سیستم های جدید سئو این اثر بسیار کاهش یافته است. درست است که اثر این لینک ها کاهش یافته، اما نبود آن به سئو لطمه می زند. بنابر این بهتر است از لینک های داخلی صرفا در مواردی که به صفحات مرتبط دیگر اشاره می شود استفاده کرد تا کاربر نیز در استفاده از وبسایت، راحتی بیشتری داشته باشد.

تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

بک لینک هایی که از سایت های مختلف به سایت شما ایجاد میشود ارزش و اعتبار یکسانی از دید گوگل نخواهند داشت. گوگل تلاش میکند فاکتورهای مختلفی را برای تعیین ارزش یک بک لینک لحاظ کند که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1- اعتبار دامنه یا Domain Authority

فاکتورهای بسیاری برای تعیین اعتبار دامنه شما لحاظ میشود که برخی از آنها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … . هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.

2- اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد ولی برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه میشود. ممکن است دامنه اعتبار بسیار بالایی داشته باشد ولی صفحه ای که از آن لینک دریافت کرده اید اعتبار پایینی در آن دامنه داشته باشد. میزان اعتبار صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه و بک لینک هایی که مستقیما برای همان صفحه ایجاد شده است تعیین میگردد.

صفحاتی که لینک سازی داخلی خوبی داشته باشند معمولا اعتبار بالایی نیز خواهند داشت. بعنوان مثال صفحاتی که در منوی اصلی سایت هستند معمولا معتبرترین صفحات آن دامنه خواهند بود.

برای بررسی page authority و domain authority ابزارهای مختلفی وجود دارند که بهترین آنها عبارتند از Serpchecker که توسط سایت mangools.com معرفی شده و open site explorer که ابزاری قدرتمند از سایت moz.com است. تصویر زیر نمونه ای از گزارش سایت moz برای اعتبار دامنه وبسیما و صفحه اصلی وبسیما است.

3- تعداد لینک های خروجی

هر دامنه ای که به شما لینک میدهد احتمالا به سایت های دیگری نیز لینک داده است. هرچقدر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شده اند بیشتر باشد ارزش و اعتباری که به هریک از آنها میرسد کاهش خواهد یافت. معمولا سایت هایی که در زمینه درج ریپورتاژ یا فروش بک لینک فعالیت میکنند علاوه بر شما به سایت های بسیاری لینک داده اند و همین مسئله موجب کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی میشود.

4- میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

یکی از مواردی که گوگل توجه ویژه ای به آن دارد و تلاش میکند تا در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو از آن استفاده کند، ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده است. بعنوان مثال اگر شما در زمینه تورهای مسافرتی فعالیت میکنید ولی بک لینک های شما همگی از سایت های دانلود هستند ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نمیکنند. ولی اگر این بک لینک ها از سایت هایی با موضوع سفر، گردشگری، خرید بلیت و … برای شما ایجاد شده باشد میتواند اثرگذاری بهتری در جایگاه شما داشته باشد.

5- محل قرارگیری بک لینک

محل قرار گیری بک لینک در سایت اهمیت بسیاری دارد. ممکن است لینک شما در محتوای یک مقاله، سایدبار و یا حتی فوتر قرار گرفته باشد. لینک هایی که در محتوای صفحه هستند ارزش بیشتری در مقایسه با لینک های موجود در سایدبار و فوتر خواهند داشت.

به طور معمول لینک هایی که در فوتر یا سایدبار قرار داده میشوند در همه صفحات آن سایت نمایش داده میشوند، به این لینک ها اصطلاحا Sitewide گفته میشود. قرار گیری بک لینک شما در همه صفحات یک سایت میتواند عاملی برای تشخیص خریداری آن لینک توسط ربات های گوگل باشد و ممکن است با تکرار زیاد این اتفاق الگوریتم پیگوئن سایت شما را جریمه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *