چرا انجام سئو مهم است؟
این سؤال را در ابتدا مطرح میکنیم چرا که تا از اهمیت سئو و بهینهسازی سایت باخبر نباشیم نمیتوانیم به فواید و کارایی آن بپردازیم. یکی از جنبههای مهم سئو، سازگار کردن وبسایت شما با فهم کاربران و منطق موتورهای جستجو است.
با وجود اینکه گوگل رضایت کاربران را به صاحبان وبسایت پیشنهاد میدهد، اما نباید این حقیقت را از یاد برد که موتورهای جستجو انسان نیستند.
اگرچه موتورهای جستجو به میزان قابل توجهی پیچیده شدهاند، اما هنوز قادر نیستند صفحات وبسایتها را با بینشی مشابه انسان درک، تجزیه و تحلیل نمایند.
انجام سئو و بهینه سازی سایت، به موتورهای جستجو کمک میکند تا موضوع و اهمیت هر صفحه و میزان کیفیت آن را بهتر متوجه شوند.
خوشبختانه سئو به وب مسترها اجازه میدهد تا با استفاده از معیارهایی به موتورهای جستجو در فهم بهتر مطالب خود کمک کنند.
در واقع اضافه کردن یک ساختار مناسب و قابل فهم برای موتورهای جستجو به محتوای وبسایتها، یکی از اصلیترین بخشهای سئو است.
فهم قابلیتها و محدودیتهای موتورهای جستجو به شما کمک میکند تا قالبی مناسب برای محتوای خود تهیه کنید و مطالب وبسایت خود را بهگونهای قرار دهید که برای موتورهای جستجو قابل درک و تجزیه و تحلیل باشد.
بدون سئو یک وبسایت نمیتواند بهدرستی در نتایج موتورهای جستجو دیده شود. بنابراین اگر موتور جستجو نتواند وبسایت شما را مشاهده کند، مطمئناً کاربران نیز قادر به یافتن محتوای سایت شما نخواهند بود.
برای فهم اهمیت سئو موارد زیر را هم در نظر بگیرید:
- اغلب کاربران موتورهای جستجو علاقه دارند تا یکی از 5 نتایج پیشنهاد شده در صفحه نخست را انتخاب نمایند؛ بنابراین اگر برای مطالب خود به دنبال خواننده هستید یا برای فروشگاه خود به مشتری نیاز دارید، ناچارید که در رتبههای بالای نتایج جستجو باشید.
- سئو تنها برای سازگاری با موتورهای جستجو نیست، بلکه یک سئوی خوب موجب بهبود تجربه کاربری و کاربرد بیشتر یک وبسایت میشود.
- سئو برای دیده شدن وبسایت شما در شبکههای اجتماعی مفید است. نزدیک به سه میلیارد نفر از مردم جهان حداقل در یکی از شبکههای اجتماعی حضور دارند. محتوای شما اگر در نتایج جستجو جایگاه مناسبی داشته باشد و کاربر آن را انتخاب کند، بهاحتمال زیاد در یکی از شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و توئیتر به اشتراک گذاشته میشود و این اشتراک به معنای یک لینک مفید برای بهبود رتبه وبسایت شماست.
فرآیند سئو به چه بخشهایی تقسیم میشود؟
همانگونه که گفته شد سئو یک فرآیند ثابت نیست، اما با این حال میتوان آن را به دو بخش کلی تقسیم نمود.
سئو درونی سایت (On-site SEO)
سئو دورنی به اصول به کار گرفته شده در سایت برای جستجوی بهتر آن توسط موتورهای جستجو گفته میشود.
انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تراکم منطقی و غیر مصنوعی آن در تمام متن، به کار بردن متنهای جایگزین برای عکسها، عنوانهایی جذاب با طول مناسب و حاوی کلمات کلیدی همگی از جمله این موارد هستند.
همچنین در سئو درونی سایت مخاطبان نیز اهمیت فراوانی دارند. سئو بیرونی سایت ممکن است برای شما ترافیک بیشتری به ارمغان آورد، اما شما به این مخاطبان چه چیزی عرضه می کنید؟ محتوای با کیفیت نکتهای است که کاربران مهمان را به مخاطبان همیشگی تبدیل می کند.
بنابراین سئو درونی سایت از سئو بیرونی بسیار مهمتر است. برای کسب و کارهای کوچک که از قدرت سرمایهگذاری محدودی برخوردارند و مشتریان آنها طیف کوچکی از جامعه محسوب می شوند، سئوی On-Page سایت تمام آن چیزی است که نیاز دارند.
در واقع سئو بیرونی هنگامی معنا پیدا می کند که مخاطبان شما از میان مردم عادی باشند.
به ترویج هرچه بیشتر وبسایت یا وبلاگ بهگونهای که موجب کسب رتبه بهتر در لیست نتایج شود، سئوی بیرونی میگویند.
به طور کلی، موتورهای جستجو تلاش میکنند تا صفحات خیلی مهم از یک وبسایت را یافته و هنگام جستجوی کاربران به آنها نشان دهند. یکی از راههای تعیین میزان اهمیت صفحات یک وبسایت، تعداد لینکهایی است که به آن صفحه اشاره کرده است.
لینکهای ورودی، معیار نسبتاً قابلاعتماد هستند و البته میزان تاثیر آنها به وبسایت با سایت مبدأ نیز وابسته است.
این تاثیر میتواند مثبت و منفی باشد. اگر از یک وبسایت شناختهشده و قابلاعتماد لینک دریافت کنید قطعاً موجب بهبود جایگاه شما خواهد شد، اما اگر این لینک از وبسایتهای غیرمرتبط و فروشنده بک لینک دریافت شده باشد باید انتظار عواقب منفی آن را داشته باشید.
چه تفاوتی میان سئو و بازاریابی اینترنتی است؟
شاید شما نیز مانند بسیاری از کسب و کاران تازه آشنا شده با بازاریابی دیجیتال، از خود بپرسید که آیا سئو همان بازاریابی اینترنتی است؟ سادهترین جواب این است که سئو تنها یکی از ابزارهای موجود برای رشد و رونق در بازاریابی اینترنتی است. ابزارهای دیگری مانند شبکههای اجتماعی، ایمیل و استراتژی محتوا نیز به اندازه سئو در موفقیت یک کمپین بازاریابی اینترنتی تاثیرگذار هستند.
ساخت یک وبسایت همانند تکمیل کردن یک پازل بزرگ است که برای کامل شدن به تمام قطعات نیاز دارد. هنگامیکه شما یک وبسایت راهاندازی میکنید باید با هزاران رقیب همانند خود به رقابت بپردازید و سئو تنها یکی از ابزارهای موجود برای کسب رتبه بهتر در این رقابت است. اگر این سوی ماجرا فهم درست موتورهای جستجو از مطالب شماست، سوی دیگر رضایت کاربرانی است که به وبسایت شما هدایت شدهاند!
نتیجهگیری
سئو یا همان بهینهسازی موتورهای جستجو راهی برای فهم بهتر مطالب وبسایت توسط موتورهای جستجو است. بهینهسازی اصولی میتواند منجر به افزایش ترافیک یک سایت یا مشتریان یک فروشگاه اینترنتی شود. با این حال نمیتواند جای ابزارهایی مانند شبکههای اجتماعی و استراتژی محتوا را در بازاریابی اینترنتی بگیرد. سئو و سایر این ابزارها اگرچه اهدافی مشترک دارند، اما راهی متفاوت را طی میکنند.
سئو بیشتر بر سازگاری با الگوریتم موتورهای جستجو تمرکز میکند حال آنکه شبکههای اجتماعی و استراتژی محتوا علایق و جلبتوجه مخاطبان و مشتریان را در دستور کار خود قرار میدهند. بنابراین بهترین راه این است که تمامی این راهکارها را همگام با یکدیگر به کار بگیرید تا در دنیای دیجیتال مارکتینگ حرفی برای گفتن داشته باشید.
از سوی دیگر بهکارگیری سئو نباید شما را از کیفیت محصول، سرویس یا محتوا غافل کند. این یک واقعیت است که محتوای بیکیفیت حتی با معجزه نیز نمیتواند برای مدت طولانی جایگاه خوبی در میان نتایج موتورها و مخاطبان داشته باشد. توجه داشته باشید در کوتاه مدت هم نرخ تبدیل مورد نظر شما حاصل نمیشود. سئو روندی زمانبر است که نیاز به صبر و حوصله دارد، اما مطمئن باشید زمانی که این درخت به بار بنشیند شیرینی لذت بهشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.