بک لینک ها در سئوسایت
بک لینک (Backlink ) :
بک لینک ها لینک های ورودی به یک سایت هستند و هنگامی که یک وب سایت به وب سایت دیگر پیوند میخورد، ایجاد میشوند. یعنی زمانی که از سایت خود به سایت دیگر لینک می دهید، سایت مقابل از سایت شما بک لینک دریافت کرده است. بک لینکها به دلیل بهبود رتبه سایت در گوگل، موجب اعتبار یک وب سایت میشوند که این مساله در سئو سایت بسیار اهمیت دارد. در حقیقت، اگر تعداد زیادی از سایتها به یک سایت لینک دهند یا در اصل به آن سایت بک لینک دهند، موتورهای جستجو نتیجه میگیرند که آن سایت مفید و سودمند است. در نتیجه هر چقدر که یک سایت بتواند تعداد بک لینکهای بیشتری به دست آورد، در رتبهبندی سایتها از جایگاه بهتری برخوردار می شود. موتور جستجوی گوگل همواره تلاش می کند به کاربران خود بهترین نتایج جستجو را ارائه دهد، به همین دلیل به رتبهبندی سایتها میپردازد. سایت هایی که بک لینک طبیعی، زیادی دارند و همچنین به صورت مرتب و منظم در سایت خود محتوای جدید قرار می دهند، رتبه خوبی دارند. توجه کنید که بک لینک ها را نمی توان از سایت هایی که رتبه بالایی دارند، خرید زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو به راحتی می توانند سایت هایی که جهت کسب رتبه بهتر در جستجو اقدام به خرید لینک می کنند را شناسایی کنند و از رتبه آن ها بکاهند. کیفیت بکلینکها از تعداد آنها اهمیت بیشتری دارد و در بالابردن رتبه سئو سایت تاثیرگذارتر هستند.
عوامل موثر در کیفیت بک لینک ها:
Anchor text :
انکر تکست همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک میشود. با استفاده از یک عبارت مرتبط با صفحهای که میخواهید به آن لینک بدهید، در حقیقت، یک سیگنال به گوگل فرستادهاید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل میتواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر عوامل افزایش دهد.
Domain Authority :
این عامل توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه، تعداد لینکهای ورودی، کیفیت لینکها، فعالیت سایت در شبکههای اجتماعی و … در افزایش یا کاهش این عامل دخیل هستند. این امتیاز میتواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک نقش داشته باشد.
Page Authority :
اعتبار صفحه مانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه شده است که در این مورد لینکهای ورودی، کیفیت آن ها و اعتبار صفحه مشخص میشود.
دریافت لینک از سایتهای کشور خودتان:
اگر سایتی با زبان فارسی دارید، بهتر است لینکهایی که میگیرید از سایتهایی باشند که دارای دامنه .ir هستند. چون در این صورت، شانس شما برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش می یابد. اما ممکن است رتبه شما در نتایج جستوجوی بینالمللی افزایش نیابد.
تعداد لینکهای داخل صفحه:
این که گوگل بداند لینکهای خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر؛ توسط عوامل زیادی مشخص میشود. اما در کل تعداد لینکهای خروجی از صفحهای که از آن لینک میگیرید نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.
رتبه آن صفحه:
رتبه صفحه همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. پیجرنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمیگذارد بلکه به صورت غیرمستقیم میتواند موثر باشد.
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی