تگ های سئو سایت
فهرست متا تگها و تگهای موثر در سئو
موفقیت در سئو و افزایش بازدید سایت پیشنیازهای متعددی دارد. یکی از این پیشنیازها، ساختار فنی و اصولی کدهای HTML سایت است. در این نوشته، فهرست تگهای لازم در سئو که میتوانند اطلاعات لازم در مورد سایت، محتوا و ساختار سایت شما را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهند، مرور خواهیم کرد.
تگ Title
مهمترین تگ در سئو تگ Title است. این تگ برای تعیین عنوان صفحه کاربرد دارد و وجود آن در بخش head صفحه اهمیت زیادی دارد. در ادامه برخی نکات مهم در نوشتن تگ Title را مشاهده خواهید کرد:
- عنوان سایت را برای کاربران بنویسید ولی آن را با استانداردهای موتورهای جستجو فرمت کنید.
- طول مناسب برای عنوان سایت ۵۰ تا ۶۰ نویسه است. عنوانهای طولانی در نتایج جستجوی گوگل و سایر جستجوگرها، برش خواهند خورد که اثر منفی روی جذب مخاطبان خواهد داشت.
- عنوان صفحات سایت میبایست منحصر به فرد باشند. عنوانهای تکراری باعث ایجاد سردرگمی برای موتور جستجوگر میشوند و چنانچه کاربری به دنبال مطلبی خاص در سایت شما باشد، گوگل برای نمایش یکی از دو صفحه با عنوان مشابه با مشکل مواجه خواهد شد که اثر منفی روی جایگاه هر دو صفحه بر جای خواهد گذاشت.
- درج کلمات کلیدی در عنوان صفحه، اثر مثبت و مهمی روی جذب مخاطبان دارد. با روشهای مختلف سعی کنید، نوشتن عنوانهای مرتبط و جذاب برای کاربران و موتورهای جستجو را فراگیری کنید.
- سعی کنید تگ عنوان را هر چه بالاتر( بعدی از Encoding ) قرار دهید تا کاربران هر چه زودتر بتوانند عنوان سایت را در مرورگر خود مشاهده کنند.
- یک ساختار مناسب برای شکل دهی به عنوان صفحات عبارت است از: «موضوع صفحه – عنوان سایت یا برند»
تگهای عنوان h1 تا h6
تگهای عنوان که با اهمیتهای مختلف از h1 تا h6 برای مشخص کردن موضوعات اصلی در صفحه کاربرد دارند میبایست با قوانین و نظم خاصی در هر صفحه وجود داشته باشند.
تگ Meta Description
تگ Description در صفحه متنی است که در فهرست نتایج گوگل زیر پیوند سایت به نمایش در میآید.
1 | <meta name=”description” content=”راهکارهای پیشرفته و تخصصی طراحی سایت، طراحی وبسایت، فروشگاه اینترنتی، بهینه سازی سایت و برنامه نویسی اختصاصی و سفارشی سایت اینترنتی و ربات اینترنتی” /> |
ویژگیهای لازم برای تگ Meta Description در ادامه قابل مشاهده هستند:
- طول مناسب برای این توضیحات حداکثر ۱۶۰ نویسه است. توضیحات طولانی ممکن است برش بخورند و اثربخشی لازم در جذب کلیک کاربران را از دست بدهند.
- همانند آنچه در مورد تگ عنوان گفته شد، تکراری نبودن توضیحات اهمیت زیادی دارد. زیرا پس از عنوان، توضیحات، موضوع اصلی صفحه را برای موتور جستجو و کاربران مشخص میکند.
- پیدا کردن صفحاتی با عنوان و توضیحات تکراری در Google Search Console امکانپذیر است.
- طبق آنچه گوگل اعلام کرده است، کلمات کلیدی موجود در این بخش اثری روی سئو ندارند. بنابراین تلاش کنید، بهترین متنها را برای جذب کلیک کاربران در این بخش یادداشت کنید.
- درج توضیحات در صفحه تضمینی برای نمایش آن در گوگل ایجاد نمیکند، بسته به کلمات کلیدی مورد جستجو توسط کاربران، ممکن است گوگل بخشی از محتوای صفحه را جداسازی کند و در این بخش به نمایش در آورد. بنابراین نوشتن محتوای با کیفیت در صفحات و درج کلمات کلیدی مهم در توضیحات که ممکن است توسط کاربران جستجو شوند، در افزایش کیفیت متن نمایش داده شده به عنوان توضیحات اثر خواهد داشت.
چند نمونه توضیحات مناسب میتواند به شکل زیر باشند:
- انجام خدمات طراحی سایت توسط متخصصین با تجربه و با رعایت آخرین اصول دنیای وب
- خدمات تخصصی سئو برای افزایش بازدید سایت و افزایش ورودی از طریق موتورهای جستجو
- طراحی فروشگاههای اینترنتی با رعایت اصول سئو و امکانات منحصر به فرد
تگ Meta Keywords
تگ Keywords یکی از تگهای منسوخ شده است و درج نکردن آن در سایت از این جهت اهمیت دارد که مقداری پردازشهای لازم در جهت تولید محتوا را کاهش میدهد و علاوه بر آن حجم صفحه را هم اندکی کم میکند.
تگ Meta Robots
برای تعیین اجازهی دسترسی موتور جستجو به صفحات سایت، روشهای مختلفی وجود دارد. یکی از این روشها، تعیین مستقیم دسترسی در محتوای صفحه است. به صورت پیشفرض موتور جستجو تمامی صفحات قابل دسترسی شما را Index میکند و پیوندهای موجود در آن را به عنوان پیوندهای انتقال اهمیت ارزیابی میکند. با تعریف کدهای زیر در بخش Head سایت میتوانید این پیشفرضها را تغییر دهید.
اینکه در چه شرایطی لازم خواهد بود از این کدها استفاده شود از موضوع بحث این مطلب خارج است.
1 | <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”> |
تگ Rel Canonical
علاوه بر عنوان و توضیحات که باعث ایجاد مفهوم در دید موتورهای جستجو میشوند، محتوای صفحات نیز ممکن است برای موتور جستجو ایجاد سردرگمی کنند. برای مثال ممکن است صفحات جستجو با پارامترهای مختلف، محتواهایی یکسان به کاربر نشان دهند. در چنین شرایطی، درج تگ Canonical در صفحه، به موتور جستجو میگوید که صفحهی مادر و اصلی کدام است.
ثبت تگ Canonical از این جهت اهمیت خواهد داشت که ممکن است موتور جستجو، برخی صفحات از سایت شما را به دلیل شباهت زیاد با صفحات دیگر از فهرست خود حذف کند. برای جلوگیری از رخداد این اتفاق، درج تگ Canonical اهمیت زیادی پیدا میکند.
1 | <link rel=”canonical” href=”https://example.com/html5/” /> |
تگهای صفحه بندی
برخی محتواهای موجود در وبسایت ممکن است به دلیل طولانی بودن، در صفحات متعدد تقسیمبندی شوند. با درج تگهای مرتبط با صفحهبندی، موتور جستجو قادر خواهد بود ارتباط میان این صفحات را شناسایی کند و در هنگام جستجو کاربران را به محل مناسب( صفحهی نخست ) هدایت کند.
همچنین برقراری ارتباط صحیح میان صفحات یک مقاله میتواند، گوگل را در ارزیابی و رتبهبندی یک مقاله به صورت کامل و نه مقالاتی متعدد و جزئی یاری کند.
هر صفحه میتواند تگهای next یا prev یا هر دو را برای گوگل مشخص کند:
12 | <link rel=’prev’ href=’https://example.com/weblog/’ /><link rel=’next’ href=’https://example.com/weblog/page/3/’ /> |
تعریف نسخهی جایگزین حاوی تمامی صفحات
بیشتر کاربران ترجیح میدهند مطالب موجود در وبسایتها را نه به صورت صفحه بندی شده بلکه به صورت یکجا مشاهده کنند. با تعریف تگ canonical در تمامی صفحات یک مقاله به صفحهای که شامل متن کامل مطلب باشد، میتوانید تصمیمگیری در خصوص نمایش نسخهی صفحهبندی شده یا کامل مطلب را به گوگل بسپارید. در اغلب موارد چنانچه حجم صفحهی عمومی بسیار زیاد نباشد، گوگل این صفحه را به صفحات متعدد ترجیح خواهد داد.
تگ های سایتهای دوزبانه و چند زبانه
در هنگام طراحی سایتهای دوزبانه و چند زبانه تگهای دیگری برای برقراری ارتباط محتوایی و مفهومی بین صفحات توسط گوگل قابل شناسایی هستند.
تعریف نسخههای مشابه صفحه به زبانهای دیگر، ممکن است در افزایش اعتبار سایت و مطالب شما اثر مثبتی بر جای بگذارد. همچنین، موتور جستجو خواهد توانست، برای کاربرانی که با زبانهای مختلف آشنایی دارند، محتواهایی به زبان مادری را نمایش دهد.
1 | <link rel=”alternate” href=”https://example.com/en/” hreflang=”en-US” /> |
1 | <link rel=”alternate” href=”https://example.com/fa/” hreflang=”fa” /> |
کدهای قابل پذیرش برای تعریف زبان اینجا و با استاندارد جدید( آلفا ) از این صفحه قابل استخراج هستند. لازم به ذکر است که تعریف منطقه جغرافیایی مستقل از زبان امکانپذیر نیست. برای مثال در کشور ایران، مردم به چندین زبان مختلف سخن میگویند. بنابراین تعریف زبان در ابتدا الزامی است و سپس در صورت تمایل میتوانید منطقهی جغرافیایی را نیز مشخص کنید.
با این روش، امکان تعریف سایتی به زبان انگلیسی جداگانه برای استرالیا و سایتی انگلیسی جداگانه برای آمریکا فراهم خواهد بود.
تگهای شبکه اجتماعی
شبکههای اجتماعی مختلف از تگهای مختلفی برای درک مفهوم و ساختار صفحات سایت شما پشتیبانی میکنند. درج این کدها به صورت مستقیم اثری روی سئو سایت شما ندارد. ولی به صورت غیرمستقیم سبب میشوند هنگامی که شما یا بازدید کنندگان، مطالب شما را در این شبکهها به اشتراک میگذارند، اطلاعات، دستهبندی، تگها، تصاویر و توضیحات مناسبی در کنار این پیوندها قابل مشاهده باشد. وجود این اطلاعات ممکن است اثر مثبتی روی جایگاه پیوند به اشتراک گذاشته شده برجای بگذارد.
در هنگام استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا برای طراحی سایت، مانند طراحی سایت با وردپرس، افزونههای متعددی برای درج تمامی تگهای لازم در صفحه موجود هستند. در هنگامطراحی سایت اختصاصی، لازم خواهد بود که مستندات و پارامترهای قابل قبول برای هر یک از این تگها مطالعه شوند.