سئوسایت و ابزار آنالیز سایت
منظور از آنالیز سایت یعنی:بررسی ساختار، تحلیل محتوا و در مجموع امتیاز کاربری سایت است. معمولا آنالیز سایت براساس تکنولوژی و دستگاه های روز دنیا و استانداردهای موتورهای جستجوی که در صدر آنها گوگل قراردارد صورت می گیرد. این تحلیل و بررسی بر اساس نیازها و رفتارهای مخاطب از یک طرف و نکات فنی و تکنیکال که باید در سایت های اینترنتی رعایت شود و امکانات رقبا صورت می پذیرد.
زمان انجام آنالیز سایت:
پیش از بهینهسازی سایت، میبایست به سراغ تجزیه و تحلیل سایت بروید. با آنالیز سایت میتوانید نقاط قوت و ضعف همه صفحات سایت را دریابید. بدون تحلیل کامل سایت، کار کردن بر روی سئو فایدهای نخواهد داشت، چون شما باید بتوانید معیاری برای محاسبه پیشرفت سایت خود داشته باشید. معمولا مدیران سایتهای پرمخاطب روزانه بخشی از فعالیتهای خود را به تجزیه و تحلیل آمارهای سایت خود اختصاص میدهند. بهتر است تحلیل سایت را روزانه انجام دهید و در آغاز هر هفته گزارشی از آمارهای سایت را به همکاران خود ارائه دهید، اینگونه هم میزان پیشرفت خود را راحتتر میسنجید، هم در صورت بروز خطا یا ریزش مخاطبان، می توانید زود دست به کار شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.
اگر پیش از کار کردن بر روی سئو سایت، آنالیز حرفه ای سایت را انجام ندهید، ممکن است متوجه علل فرار مخاطبان نشوید و تنها ترافیک سایت شما بالا برود و مخاطبان به مشتری تبدیل نشوند. همچنین این نقایص موجب میشود عواملی که باعث بهبود رتبه سایت و جذب کاربر به سایت شدهاند، از بین بروند. بنابراین بی گدار به آب نزنید و با برنامهریزی این کار را انجام دهید. در کنار آنالیز سایت خود، باید به سراغ تحلیل سایت رقبا نیز بروید. سعی کنید متوجه شوید درچه زمینههایی عملکرد بهتری نسبت به شما دارند. در نظر داشته باشید که شاید مخاطبان شما با مخاطبان آنها تفاوت داشته باشد. بنابراین شناسایی مخاطبان، بخش مهمی از فرایند تحلیل سایت رقبای شماست.
ابزار آنالیز سایت :
هر ابزار گزارش دهی از وجوه مختلفی در گزارش آنالیز سئو سایت (seo)خود، استفاده میکند اما برخی از ویژگیهای مشترک این گزارشها به این شرح هستند:
آنالیز رقابتی سئو شامل رقبای اصلی در صنعت شما و عملکرد سئو آنها.
گزارش عملکرد کلمات کلیدی شامل رتبه فعلی، سختی رتبهبندی، جستجوی ماهانه، نرخ کلیک و کلمات کلیدی رقابتی.
- بررسی بک لینک برای شناسایی لینکهای اسپم و کم کیفیت.
- گزارش ساخت لینک خارج سایت (آفپیج) برای اندازهگیری فعالیت ساخت لینک.
- داده مربوط به عملکرد صفحه مانند سرعت بارگذاری و جهتیابی.
- اطلاعات مربوط به قالب و ساختار سایت.
- بررسی محتوا بهمنظور شناسایی محتوای تکراری و صفحات خالی از محتوا.
- استفاده از متن جایگزین (alt) برای تصاویر.
- استفاده از توضیحات متا.
- استفاده از ادغام فضای مجازی
- طراحی سایت واکنش گرا در صفحهنمایش کامپیوتر و تلفن همراه
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی