سئوی فنی و نکات کلیدی در آن
سئوی فنی:
به عملیاتی که یک مدیر سایت یا سئوکار باید از نظر فنی بر روی سایت انجام دهد سئو فنی گفته می شود.به صورت ساده و خلاصه، سئوی فنی به انجام هر اقدام فنی که به هدف بهبود نتایج جستجو صورت میگیرد گفته میشود. عباراتی مانند خزش، ایندکس و رتبه از جمله چیزهایی هستند که در سئوی فنی بسیار میشنوید. در سطح بالا باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:
- آیا باتهای موتورهای جستجو میتوانند صفحه شما را پیدا و خزش کنند؟ (شامل مواردی مانند کدهای استاتوس، نقشههای سایت، اطلاعات معماری، robots.txt و عناصر مختلف میشود)
- آیا موتورهای جستجو میتوانند صفحه را ایندکس کنند؟ (روبوت متا)
- آیا باتهای موتورهای جستجو میتوانند صفحه شما را رندر کنند؟ (شامل جاوا اسکریپت، DOM و سرعت بارگذاری صفحه میشود)
- آیا باتها میتوانند محتوای صفحه را درک کنند؟ (شامل دادههای ساختار مانند Schema و HTML و میزان دسترسی میشود)
- آیا سیگنالهای درستی را برای موتورهای جستجو جهت برخورد با رتبهبندی محتواها ارسال میکنید؟ (برای مثال تگهای canonical و صفحهبندی)
- آیا این صفحه ارزش رتبهبندی را دارد؟ (شامل میزان مرتبط بودن محتوا، اتوریتی، HTTP، UX، موبایل فرندلی و تاخیر سایت میشود)
در سئو فنی برخی مباحث مهم وجود دارد. از جمله:
- خزش
- رندرینگ
- ایندکس
- موبایل
- SSL
- دادههای ساختاری
- Migration
- سرعت صفحه
- بهینهسازی محتوا
- کدهای وضعیت
- ساختار سایت
برخی از نکته های کاربردی در سئو فنی اشاره شده از مقالات میزفا:
- بهبود حرفه ای سرعت سایت
- بهینه سازی تنظیمات هاست
- انتخاب هاست مناسب، هاست اختصاصی ایرانی یا خارجی و یا سرور مجازی
- تنظیم کردن CDN
- بهینه سازی کدهای HTML سایت
- استفاده صحیح از تگ های Semantic صحیح در HTML5
- استفاده حرفه ای از کدهای Schema
سئوکار حرفه ای:مهندس مهدی مژدهی