سئو خارجی
سئو خارجی (Off-page SEO) چیست؟
اگر یادتان باشد در مقاله قبلیمان در مورد سئوی داخلی (یا همان On-page SEO) حرف زدیم و کلیتی در مورد آن فهمیدیم. اما اگر به خاطر داشته باشید، آنجا حرفی از سئو خارجی(یا همان Off-page SEO) نزدیم.
در این مقاله میخواهیم ببینیم که سئو خارجی چیست (که حتی ممکن است با اسم off site SEO هم آن را ببینید) و چگونه میتوان سئو خارجی را روی یک وبسایت اعمال کرد.
آیا مقاله ” سئو داخلی چیست ؟ ” را قبلا خوانده بودید؟ یا الان آن را مرور کردید؟ اگر مرور کردید پس بگذارید یک سوال از شما بپرسم: در سئوی داخلی تمرکز ما روی چه بود؟ محتوای داخل سایت یا محتوای خارج سایت؟ جواب درست (همانطور که به احتمال قوی خودتان هم حدس زدید) “سئو خارجی محتوای داخل سایت” است.
اما در سئو خارجی چطور؟ اینجا میشود گفت که برعکس سئوی داخلی است. یعنی چه؟ یعنی سئوی خارجی مجموعه کارهایی است که شما خارج از وبسایت خودتان (بدون دخالت مستقیم در محتوای آن) انجام میدهد تا رتبه خودتان را در بین نتایج ارگانیک گوگل بالاتر ببرید.
اینکه بهینه سازی سایت شما بصورت سئوی خارجی خوب انجام شود و تاثیر چشمگیری روی رتبه شما داشته باشد به عوامل بزرگ و در عین حال چالش برانگیز بستگی دارد.
چند نمونه از عوامل را برای شما فهرست کردهایم:
- محبوبیت خودتان را بیشتر کنید! امروزه سرعت پیشرفت دنیای تکنولوژی و سرعت تقلید افراد و کسب و کارها از یکدیگر به قدری زیاد شده است که دیگر نمیتوان آن را مد نظر داشت. حالا این چه ربطی به شما و سئوی خارجی شما دارد؟
شما در هر زمینه تجاری و کسب و کاری که وبسایت داشته باشید، احتمال زیاد چند تایی رقیب خواهید داشت که دقیقا (یا تا حد زیادی) کار شما را انجام میدهند. یکی از مواردی که دورادور (و حتی مستقیما) میتواند باعث بهبود رتبه شما شود، محبوبیت وبسایت شماست.
حالا چگونه محبوبیت میتواند بدون دخالت مستقیم در محتوا، رتبه شما را بهتر کند؟ خیلی ساده است! ترویج! بله درست خواندید! خیلی طبیعی است که شما برای یک کار، وارد وبسایتی بشوید و اگر از خدمات، محصولات و محیط این وبسایت راضی بودید، به دوستان و آشنایان و همکاران خودتان پیشنهاد بدهید. این کار (که به نوعی بازاریابی دهان به دهان هم به حساب میآید) خیلی راحت میتواند نرخ کلیک و رتبه شما در گوگل را بهتر سازد.
- محتوای مرتبط و مفید داشته باشید! همیشه و همیشه مطمئن شوید که محتوای شما (در هر زمینهای که فعالیت دارید) مرتبط و مفید است. این کار علاوه بر تاثیر مستقیم روی سئو (از طریق کلمات کلیدی)، تصویر بسیار حرفهای و تخصصی از شما در ذهن کاربران ایجاد میکند چون کاربران با هر بار ورود به وبسایت شما، در کمترین زمان ممکن به جواب خودشان رسیدهاند.
- قابل اعتماد باشید! یکی از مهمترین عواملی که میتواند باعث پیشرفت شما و بهبود رتبه شما در گوگل شود مسئله اعتماد است، اینکه کاربر چقدر به شما، اسم شما و محتوای شما اعتماد میکند. متاسفانه مساله اعتماد به محتوا و اخبار دیجیتال در چند سال اخیر خیلی کمرنگ و حتی گاهی ساده لوحانه شده است و بخش بزرگی از آن هم به خاطر شایعه پراکنیهای بی در و پیکر در رسانه های اجتماعی بوده است.
اما اگر شما در حین نگارش محتوای خودتان، از چند منبع موثق استفاده کنید و حتی در صورت امکان، آدرس یا لینک منابع خودتان را در اختیار کاربران قرار دهید، بازهم تاثیر بسیار قوی و سازندهای در ذهن کاربران خودتان گذاشته اید و مطمئن باشید که اگر کاربری واقعا این مساله برایش اهمیت داشته باشد، نه تنها اسم شما را ترویج خواهد داد بلکه به یک کاربر دائمی تبدیل خواهد شد.
اصلا چرا سئو خارجی مهم اسسئو خارجیت؟
موضوعی که اینجا بهتر است به آن اشاره کنیم این است که الگوریتمهای گوگل همواره در حال تغییر و تکامل هستند و واقعا تقریبا هیچ کسی نمیداند که تمامی معیارهای گوگل برای ارزیابی یک محتوا چیست، اما سر یک چیز همیشه توافق وجود دارد و آن هم این است که اقدامات خارج از سایت و محتوا (همان سئوی خارجی) تقریبا مسئول 50 درصد از دیده شدن و رتبه بندی محتوا در گوگل هستند.
دو یار قدیمی: بک لینک و سئو خارجی
در مورد بک لینک تا الان حرف زدهایم؟ خب اگر هم زدیم به نظر من باز هم جا دارد که با هم یک مرور کلی داشته باشیم. چرا؟ چون مهمترین عنصر و اصطلاحا چاشنی سئوی خارجی، بک لینک (یا همان backlink) است.
حالا که این همه از بک لینک تعریف کردیم، اصلا خودِ بک لینک یعنی چه؟ فرض کنید که شما یک وبسایت دارید و در آن در مورد “شیوه عکاسی” (برای مثال) محتوا نوشتهاید.
حالا در یک وبسایت دیگر، محتوایی در مورد عکاسی یا سایر موارد مرتبط به آن نوشته میشود که در آن از محتوای شما استفاده شده است. نویسنده هم برای اینکه منبع را مشخص کند، به وبسایت و به صفحه محتوای شما لینک میدهد. این لینک در دنیای سئو، بک لینک است.
البته همیشه هم همه چیز این همه صادقانه و خوب پیش نمیرود! بعضی وقتها صاحبان وبسایت و کسب و کار به مجموعههایی پول میدهند که در وبسایت خودشان محتوا نوشته و آنها را تبلیغ کنند.
یکی دیگر از مزایایی که بک لینک برای شما دارد این است که گوگل تعداد بک لینکهای یک وبسایت را (معمولا) به عنوان یکی از معیارهای خودش برای ارزیابی و رتبه دهی به وبسایت ها استفاده میکند. یعنی چه؟ یعنی اگر تعداد بک لینکهای وبسایت شما بیشتر باشد، احتمال اینکه رتبه بهتری در گوگل داشته باشید بیشتر خواهد بود.
حالا که وارد بحث بک لینک، لینک سازی و کلا مزایای لینک برای وبسایت شدهایم، بد نیست که کمی بیشتر جلو رفته و ببینیم که اصلا چند نوع لینک وجود دارد و هر کدام چگونه ساخته میشود.
در دنیای سئو در کل سه نوع لینک اصلی وجود دارد: لینک طبیعی، لینک دستی و لینک خودساز. در ادامه هر کدام از این لینک ها را بصورت خلاصه برای شما توضیح دادهایم:
- لینک طبیعی: لینک طبیعی در حقیقت همان لینکی است که کاملا طبیعی و بدون هیچ دخالتی از طرف دارنده وبسایت ساخته شده است.
مثلا فرض کنید که یک شخص که به موسیقی و آلات موسقی علاقه دارد، مطلبی را به اشتراک میگذارد و در این مطلب، به یکی از وبسایتهای مورد علاقهاش لینک میدهد.
- لینک دستی: این ها همان لینکهایی هستند که مستقیما به درخواست صاحب وبسایت ساخته میشوند. مثلا ممکن است که دارنده یک وبسایت از اینفلوئنسر مارکتینگ (یا همان Influencer Marketing) استفاده کرده و از تعدادی افراد تاثیرگذار در زمینههای مرتبط درخواست کند که کاربران را به وبسایت او هدایت کنند.
- لینک خودساخته: این روش لینک سازی یکی از روش هایی است که خیلی مورد پسند گوگل نیست! حتی آنقدر برای گوگل قابل قبول نیست که اسم آن را سئو کلاه سیاه (یا همان black hat SEO) گذاشته است.
خب حالا چگونه میتوانیم لینک خود ساخته درست کنیم؟ فرض کنید که شما وبسایتی دارید. از طرف دیگر در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای زیادی (مثل توئیتر یا گوگل review) فعالیت دارید. حالا برای اینکه خودتان را تبلیغ کنید، لینک سایت یا صفحهای خاص از وبسایت خودتان را در این صفحات به اشتراک میگذارید!
یک نکته ریز!
حالا ما این سه راه را برای ایجاد لینک برای شما معرفی کردیم ولی لازم است که یک نکته ریز هم یادآور شویم. اینکه شما لینکهای خودتان را از چه منبعی گرفتید و از چه راهی ساختید، تا حد زیادی مهم است، ولی هیچ تاثیری روی اثربخشی و مفید بودن آن ندارد. یعنی چه؟ یعنی اینکه لینک ها اگر یک سری ویژگی خاص داشته باشند، خیلی راحت میتوانند رتبه شما را در گوگل بالا ببرند (ورای اینکه از چه منبعی گرفته شده اند). چند مورد از این ویژگیها را برای شما آورده ایم:
- اگر وبسایتی که در آن به وبسایت شما لینک داده شده است، محتوای مرتبطی به محتوای وبسایت شما داشته باشد، تاثیر این لینک از لینک عادی بیشتر خواهد بود. چگونه؟ گوگل با استفاده از الگوریتمهای خود و بررسی کلمات کلیدی، متوجه خواهد شد که هر دو وبسایت در یک زمینه فعالیت میکنند و به این دلیل لینکهایشان به یکدیگر ارزش بیشتری خواهد داشت.
- هر چه بک لینک شما در گوگل تازهتر (اخیر) باشد به همان اندازه تاثیر بیشتری روی سئوی خارجی شما خواهد داشت.
- اگر تعداد لینکهایی که در آن صفحه داده شده است بیش از حد باشد، گوگل ممکن است به محتوای این صفحه و مفید بودن آن شک کند. اگر این اتفاق بیفتد، نه تنها همان وبسایت مرجع از طرف گوگل جریمه میشود بلکه اعتبار وبسایت شما هم در گوگل پایین میآید و این هم تاثیر منفیای روی رتبه شما دارد.
به جز بک لینک، چه موارد دیگری روی سئو خارجی تاثیر دارد؟
درست است که ما گفتیم اصلی ترین راه بهبود رتبه از طریق سئوی خارجی، بک لینک است اما این تنها راه نیست! در کل هر کاری که خارج از وبسایت شما انجام شود و بتواند رتبه شما را در گوگل بهتر کند سئوی خارجی به حساب میآید و روشها و تکنیکهای زیادی برای این کار وجود دارد.
یکی از اصلیترینِ این روشها استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی (social media marketing) است. یعنی اینکه شما در شبکههای اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام و تلگرام فعالیت داشته باشید و در آن جا بتوانید برند خودتان را به مشتریان و کاربران معرف کنید.
این کار را هم میتوانید در پیج شخصی خودتان و هم در پیج کسب و کارتان به صورت بیزینس انجام بدهید. علاوه بر آن، میتوانید از پیج ها و کانالهای پرمخاطب و نیز افراد تاثیرگذار هم استفاده کنید.
سئو خارجی…چه شد؟
بالاخره به انتهای این مقاله هم رسیدیم. یادتان است که اصلا از کجا شروع کردیم و به کجا رسیدیم؟ مهمترین چیزی که میتواند در یادگیری اصول سئوی خارجی به شما کمک کند این است که یادتان بماند که سئوی خارجی تقریبا برعکس سئوی داخلی است: یعنی سئو داخلی مستقیما با محتوای وبسایت سر و کار دارد ولی سئو خارجی با لینکها و منشنهای