سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو فرایند بهینه سازی وب سایت با هدف بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجو و کسب ترافیک بیشتر است. تاریخچه سئو به دهه 90 برمیگردد، یعنی زمانی که موتورهای جستجو پا به عرصه اینترنت گذاشتند. امروزه سئو یکی از مهمترین استراتژی های بازاریابی و صنعتی رو به رشد محسوب می شود.

سئو بر روی نتایج ارگانیک موتورهای جستجو متمرکز بوده و ارتباطی با بهینه سازی PPC (گوگل ادز) ندارد. هم سئو و هم PPC بخشی از بازاریابی در موتورهای جستجو هستند. موتورهای جستجو در زمانی که کاربران قصد یافتن چیزی در اینترنت دارند مورد استفاده قرار میگیرند. اینجاست که شما می خواهید به سوالات و نیازهای کاربران پاسخ دهید. مهم نیست که محصول یا سرویسی را ارائه می دهید یا اینکه وبلاگ نویس هستید، سئو برای صاحبین سایت ها یک ضرورت است.

خیلی ساده بگوییم، سئو تمامی اقداماتی است که باعث می شود گوگل وب سایت شما را منبعی معتبر قلمداد کرده و آن را در رتبه ای بالاتر قرار دهد.

توجه: اگرچه سئو مخفف بهینه سازی برای موتورهای جستجو است، اما با توجه به برتری گوگل در این صنعت، منظورمان عملا بهینه سازی برای گوگل است.

به همین دلیل است که در تمامی تکنیک های این راهنما، صحبت از سئو برای گوگل به وسط می آید. در عین حال جالب است بدانید که اغلب تکنیک های سئو شکل عمومی دارند و بر روی همه موتورهای جستجو کار میکنند.

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو به طور خلاصه

نیازی به دانستن همه فاکتورهای سئو و الگوریتم های گوگل در رتبه بندی سایت ها ندارید. اما برای موفقیت در سئو آگاهی از مهمترین پارامترهای تاثیر گذار امری ضروریست.

سه فاکتور کلیدی سئو عبارتند از:

  1. مسائل تکنیکال: کاسه نماد جنبه های تکنیکال است (این بخش تحت نام سئو تکنیکال یا سئو داخلی شناخته می شود). بدون وجود یک کاسه مناسب، امکان حفظ سوپ وجود ندارد.
  2. محتوا: سوپ نماد محتوای وب سایت است، بخش که مهترین قسمت نیز محسوب می شود. عدم وجود محتوای خوب در وب سایت منجر به کسب رتبه بالا نمی شود. این قضیه کاملا ساده و روشن است.
  3. بک لینک: ادویه نماد بک لینک های وب سایت است. بک لینک هایی که موجب افزایش اعتبار آن می شوند. شاید شما بهترین محتوا را در کنار سئو داخلی خوب داشته باشید؛ اما بدون بک لینک های معتبر، وب سایت شما هم جایگاه خوبی کسب نخواهد کرد، همچنان که سوپ بدون ادویه و چاشنی نیز سوپ کاملی نخواهد بود.

در بخش های مختلف این راهنما، نگاه عملی تری به همه این فاکتورها خواهیم داشت.

اصطلاحات مهم سئو

همچنان که غرق سئو می شوید با اصطلاحاتی برخواهید خورد که سعی می کنند جنبه ها یا رویکرد های مختلف به آن را دسته بندی کنند:

  • سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO)
  • سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

اگرچه این این اصطلاحات از دید عملی اهمیتی ندارند، اما خوب است معنای آنها را بدانیم.

سئو داخلی و سئو خارجی

اصطلاحات سئو داخلی و سئو خارجی بر اساس نوع اقدامات شما در وب سایت طبقه بندی می شوند.

سئو داخلی هر آن چیزیست که در داخل وب سایت پیاده سازی میشود، از بهینه سازی محتوا گرفته تا اقدامات تکنیکال:

  • جستجوی کلمات کلیدی
  • بهینه سازی محتوا
  • بهینه سازی عنوان صفحه
  • بهینه سازی عملکرد وب سایت
  • لینک سازی داخلی

هدف از این اقدامات فراهم نمودن بهترین محتوا در کنار بهترین تجربه کاربری برای نمایش موضوع صفحه به موتورهای جستجو است.

توجه: اصطلاحات سئو داخلی و سئو تکنیکال بعضا به جای یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند. بعضا هم تفاوت هایی باهم دارند. بهینه سازی های مرتبط با محتوا (مانند عنوان صفحه) تحت نام سئو داخلی و بهینه سازی مرتبط با مسائل فنی تحت نام سئو تکنیکال از هم تفکیک می شوند.

سئو خارجی درباره کسب بک لینک های معتبر و نمایش اعتبار و ارزش وب سایت به موتورهای جستجو است. لینک سازی شامل روش هایی از جمله موارد زیر است:

  • ایجاد پست مهمان
  • درخواست بک لینک از طریق ایمیل
  • درخواست از منابع مرتبط برای لینک دادن

سئو خارجی با دیگر بخش های بازاریابی آنلاین مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی و برندینگ هم در ارتباط است. این بخش ها به صورت غیرمستقیم بر روی اعتبار وب سایت شما تاثیر گذار هستند.

به یاد داشته باشید که یک استراتژی سئو موفق شامل فعالیت هم در سئو داخلی و هم در سئو خارجی می شود.

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

کلاه سیاه و کلاه سفید ریشه در فیلم های وسترن دارند. آنها نماد آدم های بد و آدم های خوب هستند. در بحث سئو این اصطلاحات به توصیف دو گروه از سئوکارها می پردازند: آنهایی که از دستورالعمل های گوگل پیروی کرده و آنهایی که از این دستورالعمل ها پیروی نمیکنند.

سئو چیست؟

سئو چیست؟

 

سئو کلاه سیاه مجموعه ای از اقدامات نادرست با هدف افزایش رتبه وب سایت است. این تکنیک ها ممکن است که وب سایت شما را به رتبه های بالای نتایج جستجو برساند، اما موتورهای جستجو دیر یا زود متوجه این نوع اقدامات شده و وب سایت شما را با جریمه رو به رو می سازند.

در مقابل، سئو کلاه سفید به اقداماتی گفته می شود که همه دستورالعمل ها و قوانین سئو در آن رعایت می شوند. سئو کلاه سفید یک استراتژی بلند مدت می باشد که کسب رتبه خوب در آن محصول بهینه سازی خوب، محتوای با کیفیت و در اولویت قرار دادن کاربر است.

در حالی که متخصصین سئو بر روی سئو کلاه سفید اتفاق نظر دارند، در طرف مقابل افرادی هم هستند با هر تکنیک های کلاه سیاه قصد دارند که گوگل را به نحوی دور بزنند.

 ابزارهای سئو

نباید از داده هایی که از طریق ابزارهای سئو به دست می آیند غافل شوید. این ابزارها برتری رقابتی به شما داده و در زمان شما صرفه جویی میکنند.

برخی از ابزارهایی که هر مدیر وب سایتی باید از آنها استفاده کند عبارتند از:

  • گوگل سرچ کنسول
  • ابزار آنالیز ترافیک مانند گوگل آنالیتیکس
  • ابزار جستجوی کلمات کلیدی مانند KWFinder
  • ابزار آنالیز بک لینک مانند LinkMiner
  • ابزار دنبال کننده رتبه کلمات کلیدی مانند SERPWatcher
سئو چیست؟

سئو چیست؟

کلام آخر

سئو و سئو سایت فرایندی زمانبر است اما میتوانید با سپردن سئو سایت خود به تیم متخصص سئوتگ موفقیت خود در گوگل را تضمین کنید. سئو سایت خود را به ما بسپارید و از نتیجه آن شگفت زده شوید.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کابین وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس