قابلیت ریسپانسیو چیست؟

قابلیت ریسپانسیو چیست؟

ریسپانسیو چیست؟

طراحی سایت با تکنیک ریسپانسیو مستقل از سایز صفحه نمایش  و نوع دستگاه کاربر می باشد. بنابراین طراحی ریسپانسیو روشی برای بهینه سازی شیوه نمایش سایت در دستگاه های مختلف با کمترین تغییر، سایز می باشد. منوی سریع، آسان و عدم اسکرول افقی از مزایای  ریسپانسیو می باشد

اگر شما نیز هنوز با عبارت و اصطلاحاتی مانند  “طراحی وب سایت واکنشگرا (responsive)” آشنا نیستید. در این مطلب تصمیم داریم  هرآنچه که در مورد طراحی سایت ریسپانسیو لازم است بدانید را توضیح دهیم. تا بفهمید سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا (responsive) چیست.

طراحی ریسپانسیو چیست؟

طراحی وب سایت ریسپانسیو(RWD)، فرآیندی در طراحی سایت به شمار می آید که با استفاده از این تکنیک شما می توانید صفحات وب را به خوبی بر روی انواع دستگاه ها با سایزهای متفاوت به راحتی مشاهده نمایید.  زیرا چیدمان، محتوا و عملکرد سایت در تمام دستگاه ها مطابق با آن دستگاه خاص است.تعریف طراحی وب سایت واکنشگرا (responsive) ساده است – یک طراحی وب است که هم اندازه‌ی صفحه نمایش مرورگر دسکتاپ، تبلت، و گوشی های هوشمند طراحی می‌شود.

آیا تا بحال شده است که یک وب سایت را در گوشی هوشمند خود باز کنید و متوجه شوید که آن وب سایت نسخه بسیار کوچک از آن چیزی است که شما بر روی دسکتاپ دیده اید؟ به همین دلیل مجبور می‌شوید زوم کنید و سپس وب سایت را بگردید و نقاط مختلف را بزرگ و کوچک کنید تا به محل مورد نظر خود بروید و یا متن مورد نیاز خود را بخوانید یا قادر به کلیک کردن روی یک قسمت مشخص شوید؟ در یک وب سایت واکنشگرا (responsive) اوضاع اینطور نیست. برای یک وب سایت واکنشگرا (responsive) مهم نیست که شما سایت را بر روی یک گوشی، تبلت و یا دسکتاپ  باز می‌کنید، به هرحال آن متناسب با سایز و اندازه صفحه مرورگر کار می‌کند. و سایزوب سایت مناسب است نیاز به زوم بیشتر نیست.

اگر نوشته‌ی پیتر Cashmore را که تقریبا در سال 2013 چاپ کرد خوانده باشید، متوجه میشوید که موضوع طراحی وب سایت واکنش گرا (responsive) جدید نیست و ممکن است از اینکه این موضوع خیلی قدیمی است شگفت زده شوید. البته شما خیلی هم دیر نکردید، چرا که به احتمال زیاد هنوز خیلی از رقبای شما از تاثیر این تکنیک برای رشد سایت بیخر هستند. سال 2013 معلوم شد که آن سال، سال برانداختن شرکت ها و صنایعی است که تمایل دارند همچنان در مرز ورشکستگی فعالیت کنند و کاری به بازاریابی آنلاین و طراحی وب سایت واکنش گرا (responsive) برای رونق دادن به کار خود ندارند. اکثر شرکت های تجاری فاصله‌ی خیلی کمی تا ورشکستگی دارند و ممکن است در فاصله یک سال چنین اتفاقی برای آنها رخ دهد. موقعیت شما در گذشته امن بود، اما اکنون رقبای شما اوضاع را تغییر دادند و شرایط به گونه ای تغییر پیدا کرده است که بازاریابی اینترنتی و آنلاین اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

در یک وب سایت با قابلیت ریسپانسیو ساختار صفحه و کدهای سایت در همه دستگاه ها یکسان بوده و تنها نمایش آنها متفاوت است.

در صفحه نمایش مهم نیست سایز صفحه شما چقدر است، در این طراحی المان های صفحه سایز خود را به صورت درصدی از صفحه نمایش تعیین می کنند. همچنین ممکن است قسمت هایی از سایت در سایزهای مختلف حذف یا پدیدار شود. مثلا اسلایدر در موبایل ظاهری زیبا ندارد و بهتر است در نسخه موبایل حذف شود. برای ریسپانسیو کردن سایت راه های مختلفی وجود دارد فریم ورک هایی مانند بوت استرپ و متریال دیزاین شناشخته شده ترین راه برای ریسپانسیو کردن سایت است.

مزایای طراحی سایت واکنش گرا چیست ؟

  1. سازگار بودن با هر دستگاه نمایشگری
  2. نمایش درست در تمامی مرورگرهای قدیم و جدید
  3. کاهش هزینه چرا که باعث می شود دیگر دارنده سایت به طراحی سایت برای نسخه موبایلی نیازی نداشته باشد.
  4. باعث افزایش رنکینگ سایت و بیشتر دیده شدن توسط کاربران می شود.
  5. افزایش بازدید کاربران و در نتیجه محبوب شدن وب سایت

معایب سایت ریسپانسیو چیست ؟

تنها عیب این قابلیت کاهش سرعت لود وب سایت می باشد اما با این وجود سایت هایی که توسط شرکت آلمانت طراحی شده اند سرعت لود بالایی دارد.

تاثیر ریسپانسیو در طراحی سایت چیست ؟

باید بگوییم عوامل زیادی در سئو و بهینه سازی وب سایت تاثیر دارد، ریسپانسیو بودن وب سایت نیز یکی از معیارهای به دست آوردن رتبه بهتر در گوگل می باشد.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کابین وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس