متخصص سئو
متخصص سئو
یک متخصص سئو وب سایت را ،بررسی، تجزیه و تحلیل و تغییر میدهد تا برای موتورهای جستجو بهینه شود و متعاقباً وب سایت در نتایج جستجو در موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل و بینگ رتبه بالاتری کسب کند.
متخصص سئو صفحات سایت را به گونهای بهینه سازی میکند که با نتایج جستجو مرتبط باشد و تجربه کاربری مثبتی ایجاد کند تا ترافیک وب سایت رشد و حجم ورود و آگاهی از برند زیاد شود. به عبارت دیگر متخصص سئو هیچ تفاوتی با سایر اعضای حرفهای در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی سنتی ندارد، چرا که آنها در نهایت تلاش میکنند فروش بیشتری را برای کسب و کار ایجاد کنند.
با انجام تحقیقات کلمات کلیدی و استفاده از ابزارهای سئو مانند گوگل آنالیتیکس، متخصص سئو میتواند دید وب سایت را در گوگل افزایش دهد که این به نوبه خود مزایای عمده ای برای هر کسب و کار به دنبال میآورد. برخی ممکن است برای توسعه ابتکارات جدید یا مدیریت بهتر حسابهای شبکههای اجتماعی، افزایش تعامل و ترافیک کاربران، با سایر اعضای تیم بازاریابی همکاری نزدیک داشته باشند.
وظایف متخصص سئو چیست؟
وظایف متخصص سئو بر اساس اینکه فرد در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ یا در بخش بازاریابی دیجیتال یک شرکت یا فریلنسر باشد، متفاوت است، اما شرح شغل اکثریت قریب به اتفاق پستهای متخصص سئو شامل همه یا بیشتر موارد زیر میشود:
- استراتژیهای بهینه سازی سایت را توسعه دهد تا رتبه بندی نتایج وب سایت در موتورهای جستجو افزایش یابد.
- هنگام انجام کمپینهای پولی، متخصص سئو باید تستها را اجرا و داده ها و نتایج را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند، تا ترندها و اطلاعات برای دستیابی به حداکثر بازگشت سرمایه شناسایی شوند.
- مدیریت هزینهی کمپینهای سئو، حفظ بودجه، برآورد هزینهی ماهانه و تطبیق تفاوتها
- با تیم توسعه وب همکاری نزدیک داشته باشد تا بهترین شیوههای سئو به درستی در محتوای وب سایت دنبال اعمال شود.
- با تیمهای تحریریه و بازاریابی برای هدایت سئو در تولید محتوا و بازاریابی محتوا همکاری کند.
- مسئولیت بهینه سازی صفحه برای بازاریابی موتورهای جستجو را بر عهده دارد.
- انجام تحقیقات مداوم، کشف و بهینه سازی کلمات کلیدی برای کلمات کلیدی جدید سئو و استفاده در وب سایت شرکت و کمپینهای بازاریابی
- تحقیق و اجرای روشهای بهینه سازی موتور جستجو
- ایجاد و اجرای استراتژی ساخت لینک
- تغییر معماری وب سایت، محتوا، پیوند و سایر عوامل برای بهبود موقعیت سئو برای کلمات کلیدی هدف
- اهداف قابل اندازه گیری که نشان دهنده بهبود در تلاشهای بازاریابی باشد را ایجاد کند.
- معیارهای عملکرد روزانه را با ابزارهای سئو مانند تجزیه و تحلیل گوگل برای درک عملکرد استراتژی سئو بررسی کند.
- برای مدیریت استراتژی سئو با سایرین در بخش بازاریابی همکاری کند.
- محتوای وب سایت قانع کننده و با کیفیت، از جمله پستهای وبلاگی و توضیحات صفحه را برای بهبود نتایج جستجوی وب سایت بنویسد.
چگونه میتوان یک متخصص سئو شد؟
اکثر متخصصان سئو و کارشناسان بهینهسازی موتورهای جستجو، قبل از اینکه روی مهارتهای فنی خود کار کنند و مهارتهای قابل انتقال و سوابق تحصیلی خود را برای فعالیت در سئو کسب کنند، کار خود را در زمینه دیگری آغاز میکنند.
هیچ مدرک دانشگاهی مستقیماً با سئو مرتبط نیست و مطمئناً هیچ برنامه بازاریابی چهارسالهای مهارتهای فنی خاصی را که برای پیشرفت در زمینه سئو به شما ارائه نمیدهد.
اکثر کارشناسان سئو که در این زمینه کار میکنند نوعی دوره گذرانده تا به کارفرمایان نشان دهند که مهارتهای خاص مورد نیاز برای اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را دارند و میتوانند ترافیک موتور جستجوی را افزایش دهند. دورههایی مانند دورههای تخصصی سئو به شما این امکان را میدهد تا تحت آموزش یک متخصص سئو که میداند کارفرمایان به دنبال چه چیزی هستند آموزش ببینید.
حتی اگر مدرک مرتبط هم داشته باشید، برای اثبات اینکه شما در بطن سئو و دنیای همیشه در حال تغییر آن هستید، نیاز به ارتقاء مهارت با دورههای حضوری و یا آنلاین دارید.
مهارتهای لازم برای یک متخصص سئو موفق
در اینجا برخی از ویژگیهای کلیدی که متخصصان سئو موفق باید در دنیای بازاریابی دیجیتال و بهینهسازی موتور جستجو داشته باشند، آورده شده است:
۱. درک سه سطح سئو
سه سطح برای سئو و بهینهسازی موتورهای جستجو وجود دارد که هر متخصص سئوی خوب باید در توسعه استراتژی بازاریابی هر سه را در نظر داشته باشد:
سطح فنی سئو یا سئو تکنیکال به عناصر غیر محتوایی وب سایت شما اشاره دارد. این بخش شامل استراتژیهایی برای بهبود ساختار و پایه اول وب سایت است. بخشی از این سطح شامل انجام تجزیه و تحلیل کامل وب سایت است که میتواند فرصتهایی را برای بهبود سرعت وب سایت، نمایه سازی، سازگاری با تلفن همراه، خزیدن و معماری وب سایت بوجود آورد. سئو تکنیکال باید خوانایی یک وب سایت را بهبود دهد، که به دنبال آن تجربه کاربر بهبود مییابد و به موتورهای جستجو نشان میدهد که وب سایت چقدر خوب است.
سئو داخلی به محتوای وب سایت شما و بهینهسازی آن برای کمک به موتورهای جستجو در درک موضوع محتوای شما و دیدن وب سایت به عنوان یک منبع ارزشمند مربوط میشود. سئوی درون صفحه شامل استفاده از عناصری مانند کلمات کلیدی، متا تگها، لینکهای داخلی و تگهای عنوان HTML به روشهایی است که به افزایش ترافیک موتورهای جستجو کمک میکند تا در بالای نتایج گوگل قرار گیرد.
بهینهسازی خارج از صفحه در مورد ایجاد یک رابطه قویتر بین وب سایت شما و سایر وب سایتها از طریق انواع تاکتیکهای لینکسازی است. همچنین بهینهسازی خارج از صفحه شامل استراتژیهایی برای ایجاد شهرت یک وب سایت است تا به موتورهای جستجو نشان دهد که این وب سایت منبع قابل اعتمادی است و باید در بالاترین سطح رتبهبندی در موتورهای جستجو قرار گیرد.
کارشناسان سئو باید بدانند که چگونه تمام سطوح بهینهسازی موتور جستجو در رتبهبندی وب سایت در بین نتایج جستجوی گوگل نقش دارند.
۲. ذهنی باهوش برای بازاریابی
جنبههای فنی سئو بخش بزرگی از کار است و درک مسائلی که میتواند باعث شود گوگل وب سایت شما را در نتایج جستجو قرار دهد، بسیار مهم است. اما هنگامی که این سطح را گذراندید، متوجه میشوید که کسب و کارها در صنعت سئو شباهتهای زیادی با سایر فرآیندهای بازاریابی دیجیتال یا حتی بازاریابی سنتی دارند: یعنی در نهایت، باید محتوا را به گونهای ایجاد کنید که منافع مصرف کننده را مشخص کند تا به فروش نزدیکتر شوید.
بخش دشوار، ایجاد محتوایی است که هم برای افراد آن طرف موتور جستجو قانع کننده باشد و هم الگوریتم گوگل را خوشحال کند، که این نیتز به تجربه دارد.
تخصص مورد نیاز برای ارتباطِ عنوان یک متخصص سئو و حرفهی بازاریابی دیجیتال بسیار عمیقتر است. برای موفقیت واقعی در نقش سئو، همیشه باید بازاریابی محتوا را در سطح عمیقتری از جمله روانشناسی مصرفکننده و مخاطبان هدفی که برای آنها بازاریابی میکنید، چشمانداز شبکههای اجتماعی، طراحی و توسعه وب، استراتژیهای بازاریابی ویروسی، و اهداف کلی کسب و کار که به افزایش آگاهی و تبدیل برند کمک میکند، را در نظر بگیرید.
۳. توانایی تفکر بزرگ
همانطور که پیداست، سئو همه چیز را تحت تاثیر قرار میدهد. و چون وب سایت شرکتها بسیار مهم هستند، سئو را نمیتوان از بقیه ملاحظات دیجیتال مارکتینگ جدا کرد.
به عنوان یک متخصص سئو، هدف شما باید این باشد که روی رتبهبندی موتورهای جستجو، افزایش ترافیک، افزایش آگاهی از برند یا نرخ تبدیل (تبدیل شخصی که از وب سایت شما بازدید میکند به مشتری) تمرکز کنید.
تعریف این اهداف و سپس حفظ اهداف بزرگتر سازمان در هنگام اجرای استراتژی سئو، متخصص سئو را برای موفقیت آماده میکند.
۴. مهارتهای ارتباطی درجه یک و روحیه همکاری
یک متخصص سئو با طیف گستردهای از بخشهای یک کسب و کار، از جمله فروش، خدمات مشتری، توسعه وب، تجزیه و تحلیل، فناوری اطلاعات، بازاریابی و موارد دیگر، ارتباط خواهد داشت. و توضیح اینکه چرا ایجاد تغییرات در یک وب سایت باعث افزایش سئو و در نهایت منجر به ترافیک و تبدیل بیشتر میشود، همیشه آسان نیست. اینجاست که مهارتهای ارتباطی شما وارد عمل میشوند.
متخصصان سئو باید بدانند چگونه به روشی متقاعدکننده برای آنها توضیح دهند که چرا تغییرات خاص ضروری است و چگونه این تغییرات برای وب سایت و شرکت مفید هستند. علاوه بر این، بخشی از کار شما این است که بتوانید این کار را با تیمهایی با زمینهها و دیدگاههای مختلف در وب سایت انجام دهید.
نه تنها این، بلکه باید در تولید محتوای خاصی که برای سایت در حال ایجاد و توسعه است نیز مشارکت داشته باشید، بنابراین باید مطمئن شوید که مهارتهای نوشتاری شما برای تخصص سئو عالی است.
۵. کنجکاوی و سازگاری
گوگل الگوریتمهای خود را برای رتبهبندی دائمی نتایج موتورهای جستجو مدام تغییر میدهد. این بسته به دیدگاه شما میتواند خوب یا هیجانانگیز باشد – اما یک متخصص خوب سئو این چالشها را با اشتیاق انجام میدهد.
برای پیشرفت در فضای سئو باید چابک باشید. بسیاری از متخصصان از یادگیری مستمر سود میبرند، اما یک متخصص سئو برای متخصص ماندن به آن نیاز دارد. بعلاوه، اگر شما مسئول وب سایت یک شرکت هستید، نمیتوانید به اطلاعات قبلی خود اکتفا کنید و به عنوان یک متخصص سئو، وظیفه شما این است که به طور مداوم محتوای آن را بررسی کنید تا ببینید آیا با سئوی همیشه در حال تغییر به بهترین شکل مطابقت دارد یا خیر؟